FILOLOGIA POLSKA, studia I i II stopnia
Oferta na rok akademicki 2024/2025
OPIS KIERUNKU STUDIÓW – CHARAKTERYSTYKA KIERUNKU STUDIÓW I PROGRAMU STUDIÓW
Uchwała Nr 43/2024 Senatu Akademii Tarnowskiej z dnia 28 czerwca 2024 roku w sprawie ustalenia programu studiów dla kierunku Filologia polska – studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym od roku akademickiego 2024/2025 > https://bip.atar.edu.pl/uchwala/u-43-2024 [https://bip.atar.edu.pl/attachments/5318/download]
Załącznik nr 1 do Uchwały Nr 43/2024 Senatu Akademii Tarnowskiej
Nazwa kierunku studiów: Filologia polska
Specjalność, specjalizacja w zakresie: dziennikarstwo, nauczycielska
Absolwent studiów otrzymuje tytuł licencjata; posiada wykształcenie humanistyczne oraz zaawansowaną wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu filologii polskiej oraz specjalności nauczycielskiej i specjalności dziennikarstwo. Absolwent nabywa zwłaszcza umiejętności praktyczne, realizując interdyscyplinarny i praktyczny program studiów z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i metod głównie na ćwiczeniach praktycznych i w trakcie sześciomiesięcznej praktyki zawodowej.
Absolwent studiów zna w stopniu zaawansowanym: struktury języka polskiego (mówionego i pisanego), literaturę i kulturę polską, przemiany twórczości literackiej, teksty i zjawiska literackie, związki filmu, sztuk audiowizualnych z literaturą i stosuje tę wiedzę w praktyce. Potrafi: operować materiałem literackim i językiem, tworzyć komunikaty poprawne pragmatycznie i językowo oraz dopasowane formalnie do sytuacji komunikacyjnej, w tym wystąpienia publicznego; wybrać przydatne w danej sytuacji komunikacyjnej stylistyczne środki językowe i czynić z nich użytek; ocenić poprawność językową tekstów pisanych i mówionych na poziomie normy wzorcowej i użytkowej oraz skorygować zauważone błędy. Jest gotów do rozwijania sprawnego i poprawnego posługiwania się językiem polskim, do popularyzowania znajomości języka polskiego i literatury oraz kultury języka i kultury czytelniczej, do podejmowania współpracy w organizowaniu i merytorycznym przygotowaniu wydarzeń kulturalnych (jak festiwale literackie, uroczystości okolicznościowe, konkursy), a także do świadomego uczestniczenia w różnych formach życia kulturalnego i ich oceny z perspektywy wartości. Absolwent studiów jest ponadto przygotowany do samodzielnego dalszego uczenia się, poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia warsztatu pracy z innymi.
Absolwent studiów kierunku filologia polska, studia pierwszego stopnia jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Absolwent specjalności dziennikarstwo jest przygotowany do pracy w zawodzie dziennikarza w nowoczesnych mediach (Internet, prasa, radio, telewizja, media społecznościowe) lub w obszarach okołomedialnych (np. w instytucjach i organizacjach medialnych oraz w instytucjach kultury; w biurach prasowych firm, urzędów i organizacji publicznych). Dysponuje odpowiednim warsztatem językowym i nowoczesnym warsztatem dziennikarskim, posiada praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji społecznej, a zrealizowane przedmioty przygotowują go do pracy zawodowej.
Absolwent w ramach specjalności nauczycielskiej studiów pierwszego stopnia (zgodnie ze Standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela) uzyskuje wstępne przygotowanie nauczycielskie i po ukończeniu studiów drugiego stopnia może podjąć pracę w zawodzie nauczyciela języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Program studiów pierwszego stopnia na kierunku filologia polska obejmuje wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, które są niezbędne w pracy nauczyciela. Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela na studiach pierwszego stopnia jest realizowany na zajęciach obowiązkowych, takich jak: emisja głosu, etyka zawodu nauczyciela, kompetencje cyfrowe i e-narzędzia w pracy nauczyciela polonisty, metodyka nauczania literatury i języka polskiego, nauczanie języka polskiego jako obcego, pedagogika, podstawy dydaktyki, praktyka zawodowa: psychologiczno-pedagogiczna, praktyka zawodowa, psychologia; a także na zajęciach do wyboru (- z każdej grupy po jednym): 1) kanon lektur szkolnych/ literatura dziecięco-młodzieżowa, 2) sztuki audiowizualne w edukacji polonistycznej/ wychowanie przez sztukę i literaturę, 3) animacja kultury w środowisku lokalnym/ metodyka zajęć pozalekcyjnych, 4) kreatywny nauczyciel – kreatywny uczeń/ warsztaty logopedyczne.
Do otrzymania pełnej kwalifikacji pozwalającej na wykonywanie zawodu nauczyciela języka polskiego konieczne jest ukończenie studiów nauczycielskich drugiego stopnia (harmonogram realizacji specjalności nauczycielskiej obejmuje zajęcia na pierwszym i drugim stopniu studiów, tzn. absolwent po ukończeniu studiów obu stopni uzyska kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego).
***
Zarządzenie Nr 95/2024 Rektora Akademii Tarnowskiej z dnia 11 września 2024 roku w sprawie ustalenia form zajęć dydaktycznych i maksymalnej liczebności grup studenckich oraz warunków uruchamiania kształcenia w ramach specjalności lub grup zajęć specjalizacyjnych w Akademii Tarnowskiej > https://bip.atar.edu.pl/zarzadzenie/z-95-2024 /https://bip.atar.edu.pl/attachments/5419/download/
***
Zasady wyboru specjalności oraz zajęć do wyboru na kierunku filologia polska, studia pierwszego i drugiego stopnia > plik
***
Uchwała Nr 44/2024 Senatu Akademii Tarnowskiej z dnia 28 czerwca 2024 roku w sprawie ustalenia programu studiów dla kierunku Filologia polska – studia drugiego stopnia o profilu praktycznym od roku akademickiego 2024/2025 > https://bip.atar.edu.pl/uchwala/u-44-2024 [https://bip.atar.edu.pl/attachments/5319/download]
Załącznik nr 1 do Uchwały Nr 44/2024 Senatu Akademii Tarnowskiej
Nazwa kierunku studiów: Filologia polska
Specjalność, specjalizacja w zakresie: dziennikarstwo cyfrowe i PR, korektor tekstów i redaktor wydawniczy, nauczycielska
Absolwent studiów otrzymuje tytuł magistra; posiada wszechstronne wykształcenie humanistyczne i pogłębioną wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu filologii polskiej oraz wybranej specjalności (specjalność dziennikarstwo w mediach cyfrowych i PR, korektor tekstów i redaktor wydawniczy lub nauczycielska). Absolwent uzyskuje umiejętności zawodowe, realizując praktyczny program studiów z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i metod głównie na ćwiczeniach praktycznych i w trakcie trzymiesięcznej praktyki zawodowej.
Absolwent studiów zna w stopniu pogłębionym: zjawiska charakterystyczne dla współczesnej polszczyzny, literaturę i kulturę polską po roku 1989, przemiany twórczości literackiej, teksty i zjawiska literackie cechujące współczesność i stosuje tę wiedzę w praktyce. Potrafi swobodnie operować materiałem literackim i językiem; stosuje strategie językowe, mechanizmy retoryczne i środki komunikacji niewerbalnej adekwatnie do celu i sytuacji komunikacyjnej; potrafi wybrać przydatne w danej sytuacji komunikacyjnej stylistyczne środki językowe i czynić z nich użytek; ocenić poprawność językową tekstów pisanych i mówionych na poziomie normy wzorcowej i użytkowej oraz skorygować zauważone błędy zgodnie z obowiązującą normą zawodową; jest gotów w stopniu pogłębionym do rozwijania sprawnego i poprawnego posługiwania się językiem polskim, do w pełni profesjonalnego popularyzowania znajomości języka polskiego i literatury oraz kultury języka i kultury czytelniczej, do inicjowania, organizowania i współorganizowania oraz merytorycznego przygotowywania wydarzeń kulturalnych, do aktywnego, krytycznego i twórczego uczestniczenia w różnych formach życia kulturalnego.
Absolwent studiów kierunku filologia polska, studia drugiego stopnia jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia.
Absolwent specjalności dziennikarstwo w mediach cyfrowych i PR jest przygotowany do pracy w zawodzie dziennikarza, w nowoczesnych mediach (Internet, prasa, radio, telewizja) lub w obszarach okołomedialnych (np. w instytucjach i organizacjach medialnych, instytucjach kultury, biurach prasowych firm, urzędów i organizacji publicznych); do profesjonalnego wykorzystania mediów cyfrowych z ich możliwościami aplikacyjno-kreatywnymi w e-dziennikarstwie, komunikacji marketingowej i pracy w public relations.
Absolwent specjalności korektor tekstów i redaktor wydawniczy jest przygotowany do podjęcia pracy w dwóch zawodach: korektora tekstów i redaktora wydawniczego we wszelkiego rodzaju wydawnictwach (naukowych, literackich, branżowych), redakcjach czasopism, portalach informacyjnych lub założyć własną firmę. Absolwent uzyskuje pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie przygotowania pod względem edytorskim, merytorycznym i językowym tekstów do publikacji w wydawnictwach książkowych, prasowych i w Internecie; stosuje konwencje edytorskie i normy wydawnicze dotyczące kompozycji książki, opisu bibliograficznego, używanych skrótów; weryfikuje teksty pod względem logicznym; tworzy teksty pisane mające ścisły związek z pracą redaktora; wykonuje prace, których celem jest eliminowanie błędów językowych i typograficznych; weryfikuje poprawność zapisów tekstów pobocznych, posługuje się narzędziami dostępnymi w profesjonalnych programach komputerowych służących do redagowania i składania tekstów; jest przygotowany do prezentowania wyników swojej pracy, samodzielnej organizacji warsztatu pracy, tworzenia i podtrzymywania sieci kontaktów zawodowych na rynku wydawniczym, pozyskiwania zleceń od klientów, w roli zarówno korektora tekstów, jak i redaktora wydawniczego. W trakcie studiów student składa własne portfolio, które zawiera np. teksty oryginalne i opracowane, ofertę świadczonych usług.
Absolwent specjalności nauczycielskiej (zgodnie ze Standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela) uzyskuje wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne konieczne do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego poparte dużym doświadczeniem praktycznym w ich wykorzystaniu zdobytym podczas realizacji praktyk zawodowych. Standard kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela na studiach drugiego stopnia jest realizowany na zajęciach, takich jak: indywidualizacja kształcenia uczniów, komunikacja dydaktyczna, metodyka nauczania literatury i języka polskiego, planowanie, diagnoza i ewaluacja w pracy polonisty, pragmatyka zawodu nauczyciela polonisty z elementami prawa oświatowego, praktyka zawodowa, teksty kultury na lekcjach języka polskiego, TIK w pracy nauczyciela polonisty, warsztat tekstotwórczy ucznia, warsztaty glottodydaktyczne, warsztaty pedagogiczne, warsztaty psychologiczne.
Harmonogram realizacji specjalności nauczycielskiej obejmuje zajęcia na pierwszym i drugim stopniu studiów, tzn. absolwent po ukończeniu studiów obu stopni uzyskuje kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego.
***
Zarządzenie Nr 95/2024 Rektora Akademii Tarnowskiej z dnia 11 września 2024 roku w sprawie ustalenia form zajęć dydaktycznych i maksymalnej liczebności grup studenckich oraz warunków uruchamiania kształcenia w ramach specjalności lub grup zajęć specjalizacyjnych w Akademii Tarnowskiej > https://bip.atar.edu.pl/zarzadzenie/z-95-2024 /https://bip.atar.edu.pl/attachments/5419/download/
***
Zasady wyboru specjalności oraz zajęć do wyboru na kierunku filologia polska, studia pierwszego i drugiego stopnia > plik
***
Uchwała Nr 14/2024 Senatu Akademii Tarnowskiej z dnia 26 kwietnia 2024 r. w sprawie zmiany Uchwały nr 39/2023 Senatu Akademii Tarnowskiej z dnia 23 czerwca 2023 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Postępowania Rekrutacyjnego w Akademii Tarnowskiej na rok akademicki 2024/2025 > https://bip.atar.edu.pl/attachments/5227/download
Rekrutacja: https://rekrutacja.anstar.edu.pl/dokumenty/
Wykaz zajęć do wyboru w roku akademickim 2024/2025 > plik
Wykaz zajęć, w ramach których zostaną zrealizowane efekty uczenia się wskazane do uzupełnienia na studiach drugiego stopnia dla kandydatów po kierunkach humanistycznych innych niż filologia polska > plik
Oferta na rok akademicki 2023/2024
OPIS KIERUNKU STUDIÓW – CHARAKTERYSTYKA KIERUNKU STUDIÓW I PROGRAMU STUDIÓW
Uchwała Nr 62/2023 Senatu Akademii Tarnowskiej z dnia 1 września 2023 roku w sprawie ustalenia programu studiów dla kierunku Filologia polska – studia pierwszego stopnia o profilu praktycznym od roku akademickiego 2023/2024 https://bip.atar.edu.pl/uchwala/u-62-2023 [https://bip.atar.edu.pl/attachments/4937/download]
Załącznik nr 1 do Uchwały Nr 62/2023 Senatu Akademii Tarnowskiej
Nazwa kierunku studiów: Filologia polska
Specjalność, specjalizacja w zakresie: dziennikarstwo, nauczycielska
Absolwent studiów otrzymuje tytuł licencjata; posiada wykształcenie humanistyczne oraz zaawansowaną wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu filologii polskiej oraz specjalności nauczycielskiej/ specjalności dziennikarstwo.
Absolwent nabywa zwłaszcza umiejętności praktyczne, realizując interdyscyplinarny i praktyczny program studiów z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i metod głównie na ćwiczeniach praktycznych i w trakcie sześciomiesięcznej praktyki zawodowej.
Absolwent studiów zna w stopniu zaawansowanym: struktury języka polskiego (mówionego i pisanego), literaturę i kulturę polską, przemiany twórczości literackiej, teksty i zjawiska literackie, związki filmu, sztuk audiowizualnych z literaturą i stosuje tę wiedzę w praktyce. Potrafi: operować materiałem literackim i językiem, tworzyć komunikaty poprawne pragmatycznie i językowo oraz dopasowane formalnie do sytuacji komunikacyjnej, w tym wystąpienia publicznego; wybrać przydatne w danej sytuacji komunikacyjnej stylistyczne środki językowe i czynić z nich użytek; ocenić poprawność językową tekstów pisanych i mówionych na poziomie normy wzorcowej i użytkowej oraz skorygować zauważone błędy. Jest gotów do rozwijania sprawnego i poprawnego posługiwania się językiem polskim, do popularyzowania znajomości języka polskiego i literatury oraz kultury języka i kultury czytelniczej, do podejmowania współpracy w organizowaniu i merytorycznym przygotowaniu wydarzeń kulturalnych (jak festiwale literackie, uroczystości okolicznościowe, konkursy), a także do świadomego uczestniczenia w różnych formach życia kulturalnego i ich oceny z perspektywy wartości. Absolwent studiów jest ponadto przygotowany do samodzielnego dalszego uczenia się, poszerzania swojej wiedzy i doskonalenia warsztatu pracy z innymi.
Absolwent w ramach specjalności nauczycielskiej studiów pierwszego stopnia (zgodnie ze Standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela) uzyskuje wstępne przygotowanie nauczycielskie i po ukończeniu studiów drugiego stopnia może podjąć pracę w zawodzie nauczyciela języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Program studiów pierwszego stopnia na kierunku filologia polska obejmuje wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, które są niezbędne w pracy nauczyciela. Do otrzymania pełnej kwalifikacji pozwalającej na wykonywanie zawodu nauczyciela języka polskiego konieczne jest ukończenie studiów nauczycielskich drugiego stopnia (harmonogram realizacji specjalności nauczycielskiej obejmuje zajęcia na I i II stopniu studiów, tzn. absolwent po ukończeniu studiów obu stopni uzyska kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego). Absolwent specjalności uzyskuje zaawansowaną wiedzę w zakresie dydaktyki i szczegółowej metodyki nauczania języka polskiego popartą doświadczeniem praktycznym w jej wykorzystaniu zdobytym podczas realizacji praktyk zawodowych; posiada zaawansowaną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną oraz umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów; jest przygotowany do realizowania programów nauczania języka polskiego według zasad współczesnej dydaktyki i z użyciem nowoczesnych metod nauczania i środków dydaktycznych, w szczególności do prowadzenia lekcji zgodnie z zasadami metodyki aktywizującej uczniów z wykorzystaniem na lekcjach środków audiowizualnych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK); potrafi opracować materiały dydaktyczne do nauczania literatury i języka polskiego; potrafi prowadzić dokumentację przebiegu procesu dydaktyczno-wychowawczego; wykazuje się umiejętnością uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskania informacji; zna zasady emisji głosu i potrafi świadomie posługiwać się aparatem mowy jako narzędziem pracy nauczyciela zgodnie z tymi zasadami, jest przygotowany do skutecznego korygowania swoich błędów językowych i doskonalenia aparatu emisji głosu; jest przygotowany do pełnienia funkcji wychowawcy klasy, dialogowego rozwiązywania konfliktów; charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością, poczuciem odpowiedzialności i postawami prospołecznymi.
Absolwent specjalności dziennikarstwo jest przygotowany do pracy w zawodzie dziennikarza w nowoczesnych mediach (Internet, prasa, radio, telewizja, media społecznościowe) lub w obszarach okołomedialnych (np. w instytucjach i organizacjach medialnych oraz w instytucjach kultury; w biurach prasowych firm, urzędów i organizacji publicznych). Dysponuje odpowiednim warsztatem językowym i nowoczesnym warsztatem dziennikarskim, posiada praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji społecznej, a zrealizowane przedmioty przygotowują go do pracy zawodowej.
Absolwent studiów kierunku filologia polska, studia pierwszego stopnia jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Uchwała Nr 63/2023 Senatu Akademii Tarnowskiej z dnia 1 września 2023 roku w sprawie ustalenia programu studiów dla kierunku Filologia polska – studia drugiego stopnia o profilu praktycznym od roku akademickiego 2023/2024 https://bip.atar.edu.pl/uchwala/u-63-2023 [https://bip.atar.edu.pl/attachments/4938/download]
Załącznik nr 1 do Uchwały Nr 63/2023 Senatu Akademii Tarnowskiej
Nazwa kierunku studiów: Filologia polska
Specjalność, specjalizacja w zakresie: dziennikarstwo cyfrowe i PR, korektor tekstów i redaktor wydawniczy, nauczycielska
Absolwent studiów otrzymuje tytuł magistra; posiada wszechstronne wykształcenie humanistyczne i pogłębioną wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu filologii polskiej oraz wybranej specjalności (specjalność nauczycielska lub korektor tekstów i redaktor wydawniczy). Absolwent pogłębia umiejętności zawodowe, realizując praktyczny program studiów z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i metod głównie na ćwiczeniach praktycznych i w trakcie trzymiesięcznej praktyki zawodowej.
Absolwent studiów zna w stopniu pogłębionym: zjawiska charakterystyczne dla współczesnej polszczyzny, literaturę i kulturę polską po roku 1989, przemiany twórczości literackiej, teksty i zjawiska literackie cechujące współczesność i stosuje tę wiedzę w praktyce. Potrafi swobodnie operować materiałem literackim i językiem; stosuje strategie językowe, mechanizmy retoryczne i środki komunikacji niewerbalnej adekwatnie do celu i sytuacji komunikacyjnej; potrafi wybrać przydatne w danej sytuacji komunikacyjnej stylistyczne środki językowe i czynić z nich użytek; ocenić poprawność językową tekstów pisanych i mówionych na poziomie normy wzorcowej i użytkowej oraz skorygować zauważone błędy zgodnie z obowiązującą normą zawodową; jest gotów w stopniu pogłębionym do rozwijania sprawnego i poprawnego posługiwania się językiem polskim, do w pełni profesjonalnego popularyzowania znajomości języka polskiego i literatury oraz kultury języka i kultury czytelniczej, do inicjowania, organizowania i współorganizowania oraz merytorycznego przygotowywania wydarzeń kulturalnych, do aktywnego, krytycznego i twórczego uczestniczenia w różnych formach życia kulturalnego.
Absolwent studiów kierunku filologia polska, studia drugiego stopnia jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia.
Absolwent specjalności nauczycielskiej (zgodnie ze Standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela) uzyskuje pogłębioną wiedzę w zakresie dydaktyki i szczegółowej metodyki nauczania języka polskiego popartą dużym doświadczeniem praktycznym w jej wykorzystaniu zdobytym podczas realizacji praktyk zawodowych; posiada pogłębioną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania, uczenia się z uwzględnieniem indywidualnych edukacyjnych potrzeb uczniów; posiada pogłębione umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły wynikających z roli nauczyciela, w tym do pracy z uczniami z ograniczoną znajomością języka polskiego lub z zaburzeniami komunikacji językowej; jest przygotowany do wyposażania uczniów w wiedzę ogólną z zakresu kultury języka, komunikacji językowej, gramatyki i ortografii, znajomości ważniejszych dzieł literackich, a także do kształcenia u uczniów umiejętności: czytania, analizowania i interpretowania literatury, innych tekstów kultury oraz ich wzajemnej korespondencji, kształcenia umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach, kształtowania umiejętności komunikacyjnych, stosownego wykorzystywania języka w różnych sytuacjach komunikacyjnych, tworzenia wypowiedzi i samokształcenia; jest przygotowany do realizowania programów nauczania języka polskiego według zasad współczesnej dydaktyki i z użyciem nowoczesnych metod nauczania i środków dydaktycznych, w szczególności do prowadzenia lekcji zgodnie z zasadami metodyki aktywizującej uczniów z wykorzystaniem na lekcjach środków audiowizualnych oraz zaawansowanych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), a także do aktualizowania treści kształcenia w związku z rozwojem nauk humanistycznych; wykazuje się pogłębionymi umiejętnościami uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów, w tym źródeł obcojęzycznych; w stopniu pogłębionym zna zasady emisji głosu i potrafi świadomie posługiwać się aparatem mowy jako narzędziem pracy nauczyciela zgodnie z tymi zasadami i z uwzględnieniem zagrożeń i chorób zawodowych; posiada pogłębione umiejętności w zakresie porozumiewania się w celach dydaktycznych i wychowawczych, rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz nawiązywania współpracy na rzecz dobra uczniów i tych środowisk; jest przygotowany do podejmowania samodzielnych decyzji dotyczących organizacji pracy z uczniem oraz rozwiązywania złożonych problemów wynikających ze specyfiki zawodu nauczyciela języka polskiego; potrafi prawidłowo, etycznie i w odniesieniu do prawa oświatowego realizować działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz służące awansowi nauczycielskiemu; kierując się zasadami partnerstwa, potrafi pracować w zespole i pełnić w nim różne role (także kierownicze) w sytuacjach komunikacji szkolnej: nauczyciel, uczeń, nauczyciel, rodzic, nauczyciel, pedagog, nauczyciel, inny członek społeczności lokalnej; charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością, poczuciem odpowiedzialności i postawami prospołecznymi.
Harmonogram realizacji specjalności nauczycielskiej obejmuje zajęcia na I i II stopniu studiów, tzn. absolwent po ukończeniu studiów obu stopni uzyskuje kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego.
Absolwent specjalności korektor tekstów i redaktor wydawniczy uzyskuje pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie przygotowania pod względem edytorskim, merytorycznym i językowym tekstów do publikacji w wydawnictwach książkowych, prasowych i w Internecie; stosuje konwencje edytorskie i normy wydawnicze dotyczące kompozycji książki, opisu bibliograficznego, używanych skrótów; weryfikuje teksty pod względem logicznym; tworzy teksty pisane mające ścisły związek z pracą redaktora (recenzje wydawnicze, wprowadzenia, słowa od wydawcy, posłowia, teksty promocyjne, noty katalogowe); stosuje kryteria poprawności językowej, pracując z tekstami oryginalnymi i powierzonymi do opracowania; przeprowadza korektę tekstów w języku polskim; dobiera odpowiednią metodę zaznaczania błędów w zależności od formy tekstu; wykonuje prace, których celem jest eliminowanie błędów językowych: gramatycznych, stylistycznych, ortograficznych, interpunkcyjnych, logiczno-językowych i typograficznych; weryfikuje poprawność zapisów tekstów pobocznych, jak wzory matematyczne, zestawienia tabelaryczne; sprawdza i uzupełnia przypisy źródłowe, poprawność sporządzenia bibliografii załącznikowej i innych elementów składających się na różne rodzaje tekstów; potrafi gromadzić informacje istotne dla procesu wydawniczego; korzysta ze źródeł wiedzy (słowników, encyklopedii, zasobów WWW) w celu weryfikowania danych merytorycznych i rozstrzygania złożonych problemów językowych; posługuje się narzędziami dostępnymi w profesjonalnych programach komputerowych służących do redagowania i składania tekstów; jest przygotowany do prezentowania wyników swojej pracy, samodzielnej organizacji warsztatu pracy, tworzenia i podtrzymywania sieci kontaktów zawodowych na rynku wydawniczym, pozyskiwania zleceń od klientów, w roli zarówno korektora tekstów, jak i redaktora wydawniczego; jest gotów do: ponoszenia odpowiedzialności za ostateczny efekt prac wydawniczych, wykonywania pracy samodzielnie i podejmowania współpracy z pozostałymi członkami zespołu redakcyjnego oraz z autorem tekstu, prowadzenia konsultacji i podejmowania decyzji w kwestiach pozwalających na usprawnienie procesu wydawniczego, kierowania się zasadami zgodnymi z etyką zawodową i obowiązującymi przepisami, w tym szczególnie przepisami prawa autorskiego i wydawniczego; charakteryzuje się komunikatywnością, dokładnością, dbałością o jakość pracy, gotowością do wprowadzania zmian i kreatywnością. W trakcie studiów student składa własne portfolio, które zawiera np. teksty oryginalne i opracowane, ofertę świadczonych usług. Absolwent specjalności jest przygotowany do podjęcia pracy w dwóch zawodach: korektora tekstów i redaktora wydawniczego. Absolwent specjalności może znaleźć pracę we wszelkiego rodzaju wydawnictwach (naukowych, literackich, branżowych), redakcjach czasopism, portalach informacyjnych lub założyć własną firmę.
Absolwent specjalności dziennikarstwo w mediach cyfrowych i PR jest przygotowany do pracy w zawodzie dziennikarza, w nowoczesnych mediach (Internet, prasa, radio, telewizja) lub w obszarach okołomedialnych (np. w instytucjach i organizacjach medialnych, instytucjach kultury, biurach prasowych firm, urzędów i organizacji publicznych); do profesjonalnego wykorzystania mediów cyfrowych z ich możliwościami aplikacyjno-kreatywnymi w e-dziennikarstwie, komunikacji marketingowej i pracy w public relations.
***
Uchwała Nr 32/2023 Senatu Akademii Tarnowskiej z dnia 2 czerwca 2023 r. w sprawie zmiany Uchwały nr 33/2022 Senatu Akademii Nauk Stosowanych w Tarnowie z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Postępowania Rekrutacyjnego w Akademii Nauk Stosowanych w Tarnowie na rok akademicki 2023/2024 > https://bip.atar.edu.pl/uchwala/u-32-2023
Rekrutacja: https://rekrutacja.anstar.edu.pl/dokumenty/
Oferta na rok akademicki 2022/2023
Filologia polska – trzyletnie studia pierwszego stopnia, profil praktyczny, studia stacjonarne
Specjalność:
- nauczycielska
Absolwent studiów otrzymuje tytuł licencjata filologii polskiej; ma wykształcenie humanistyczne oraz zaawansowaną wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu filologii polskiej oraz specjalności nauczycielskiej. Absolwent nabywa zwłaszcza umiejętności praktyczne, realizując – głównie na ćwiczeniach praktycznych i w trakcie sześciomiesięcznej praktyki zawodowej – interdyscyplinarny i praktyczny program studiów z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i metod nauczania.
Absolwent studiów zna w stopniu zaawansowanym: strukturę języka polskiego (mówionego i pisanego), literaturę i kulturę polską, przemiany twórczości literackiej, teksty i zjawiska literackie, związki teatru, filmu, sztuk audiowizualnych z literaturą. Potrafi: zastosować zdobytą wiedzę w praktyce, w tym pracować z materiałem literackim i językowym, tworzyć komunikaty poprawne pragmatycznie i językowo oraz dostosowane formalnie do sytuacji komunikacyjnej (w tym wystąpienia publicznego) oficjalnej i nieoficjalnej oraz odbiorcy i tematyki; wybrać przydatne w danej sytuacji komunikacyjnej stylistyczne środki językowe i czynić z nich użytek; ocenić poprawność językową tekstów pisanych i mówionych na poziomie normy wzorcowej i użytkowej oraz skorygować zauważone błędy. Jest gotów do rozwijania stosownego, sprawnego, poprawnego i etycznego posługiwania się językiem polskim, do popularyzowania wiedzy o języku polskim i polskiej literaturze, upowszechniania kultury języka i kultury czytelniczej, do podejmowania współpracy w organizowaniu i merytorycznym przygotowaniu wydarzeń kulturalnych (m.in. festiwali literackich, uroczystości okolicznościowych, konkursów), a także do świadomego uczestniczenia w różnych formach życia kulturalnego i ich oceny w kategoriach wartości (estetycznych, etycznych, społecznych, moralnych). Absolwent studiów jest ponadto przygotowany do samodzielnego dalszego uczenia się – poszerzania swojej wiedzy, pogłębiania umiejętności i doskonalenia warsztatu pracy.
Absolwent w ramach specjalności nauczycielskiej studiów pierwszego stopnia – zgodnie ze Standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela – uzyskuje wstępne przygotowanie nauczycielskie i po ukończeniu studiów drugiego stopnia może podjąć pracę w zawodzie nauczyciela języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Program studiów pierwszego stopnia na kierunku filologia polska obejmuje wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, które są niezbędne w pracy nauczyciela. Do otrzymania pełnej kwalifikacji pozwalającej na wykonywanie zawodu nauczyciela języka polskiego konieczne jest ukończenie studiów nauczycielskich drugiego stopnia (harmonogram realizacji specjalności nauczycielskiej obejmuje zajęcia na I i II stopniu studiów, tzn. absolwent po ukończeniu studiów obu stopni uzyska kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego).
Absolwent specjalności uzyskuje zaawansowaną wiedzę z dydaktyki ogólnej i szczegółowej metodyki nauczania literatury i języka polskiego, popartą doświadczeniem praktycznym w jej wykorzystaniu, zdobytym podczas praktyk zawodowych; ma zaawansowaną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną oraz umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb, możliwości i ograniczeń uczniów; jest przygotowany do realizowania podstawy programowej i programów nauczania języka polskiego zgodnie z zasadami współczesnej dydaktyki i z użyciem nowoczesnych metod nauczania i środków dydaktycznych, w szczególności do prowadzenia lekcji z wykorzystaniem metod aktywizujących uczniów, środków audiowizualnych oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK); potrafi opracować materiały dydaktyczne do nauczania literatury i języka polskiego; potrafi oceniać rezultaty procesu nauczania i uczenia się; potrafi prowadzić dokumentację przebiegu procesu dydaktyczno-wychowawczego; wykazuje się umiejętnością uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu zawodowego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskania informacji; zna zasady emisji głosu i potrafi świadomie posługiwać się aparatem mowy zgodnie z tymi zasadami, jest przygotowany do skutecznego korygowania swoich błędów językowych i doskonalenia aparatu emisji głosu; jest przygotowany do pełnienia funkcji wychowawcy klasy, dialogowego rozwiązywania konfliktów, współpracy ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym; charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością, poczuciem odpowiedzialności i postawami prospołecznymi.
Uchwała nr 50/2022 Senatu ANS w Tarnowie z dnia 8 lipca 2022 r. w sprawie ustalenia programu studiów dla kierunku Filologia polska – studia I stopnia, stacjonarne, profil praktyczny – od roku akademickiego 2022/2023> https://bip.atar.edu.pl/artykul/uchwala-nr-50-2022
Filologia polska – dwuletnie studia drugiego stopnia, profil praktyczny, studia stacjonarne i niestacjonarne
Specjalności:
- korektor tekstów i redaktor wydawniczy
- nauczycielska
Absolwent studiów otrzymuje tytuł magistra filologii polskiej; ma wszechstronne wykształcenie humanistyczne i pogłębioną wiedzę, umiejętności i kompetencje umożliwiające podjęcie pracy nauczyciela (specjalność nauczycielska) lub pracy korektora tekstów i redaktora wydawniczego (specjalność korektor tekstów i redaktor wydawniczy). Absolwent pogłębia umiejętności zawodowe, realizując – głównie na ćwiczeniach praktycznych i w trakcie trzymiesięcznej praktyki zawodowej – praktyczny program studiów z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i metod nauczania.
Absolwent studiów zna w stopniu pogłębionym: zjawiska językowe współczesnej polszczyzny, literaturę i kulturę polską po roku 1989, współczesne teksty i zjawiska literackie. Potrafi: zastosować zdobytą wiedzę w praktyce, swobodnie korzystać z materiału literackiego i językowego i pracować z nim; stosuje strategie językowe, mechanizmy retoryczne i środki komunikacji niewerbalnej adekwatnie do intencji i sytuacji komunikacyjnej; potrafi wybrać przydatne w danej sytuacji komunikacyjnej stylistyczne środki językowe i czynić z nich użytek; ocenić poprawność językową tekstów pisanych i mówionych na poziomie normy wzorcowej i użytkowej oraz skorygować zauważone błędy zgodnie z obowiązującą normą; jest gotów w stopniu pogłębionym do doskonalenia i rozwijania sprawnego (stosownego), etycznego i poprawnego posługiwania się językiem polskim, do popularyzowania wiedzy o języku polskim i polskiej literaturze, upowszechniania kultury języka i kultury czytelniczej, do inicjowania, organizowania i współorganizowania oraz merytorycznego przygotowywania wydarzeń kulturalnych, do aktywnego, i twórczego uczestniczenia w różnych formach życia kulturalnego.
Absolwent specjalności nauczycielskiej – zgodnie ze Standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela – uzyskuje pogłębioną wiedzę z dydaktyki ogólnej i szczegółowej metodyki nauczania języka polskiego, popartą doświadczeniem praktycznym w jej wykorzystaniu, zdobytym podczas praktyk zawodowych; ma pogłębioną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania – uczenia się z uwzględnieniem indywidualnych edukacyjnych potrzeb uczniów; ma pogłębione umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły , w tym umiejętności i kompetencje do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych; jest przygotowany do wyposażania uczniów w wiedzę z zakresu kultury języka, komunikacji językowej, gramatyki oraz o ważniejszych dziełach literackich, a także do kształcenia u uczniów umiejętności: czytania, analizowania i interpretowania literatury, innych tekstów kultury oraz dostrzegania ich wzajemnych związków, kształcenia umiejętności świadomego odbioru utworów literackich i tekstów kultury na różnych poziomach, kształtowania umiejętności komunikacyjnych, stosownego wykorzystywania języka w różnorodnych sytuacjach komunikacyjnych, tworzenia różnych wypowiedzi i samokształcenia; jest przygotowany do realizowania programów nauczania języka polskiego zgodnie z zasadami współczesnej dydaktyki i z użyciem nowoczesnych metod i technik nauczania oraz środków dydaktycznych, w szczególności do prowadzenia lekcji z wykorzystaniem metod aktywizujących uczniów, środków audiowizualnych oraz zaawansowanych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), a także do aktualizowania treści kształcenia w związku z rozwojem nauk humanistycznych; wykazuje się pogłębionymi umiejętnościami uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów, w tym źródeł obcojęzycznych; w stopniu pogłębionym zna zasady emisji głosu i potrafi świadomie posługiwać się aparatem mowy zgodnie z tymi zasadami oraz uwzględniać zagrożenia i choroby zawodowe; ma pogłębione umiejętności porozumiewania się dla realizacji celów dydaktycznych i wychowawczych, rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz nawiązywania z nimi współpracy w trosce o dobro uczniów oraz ich zakorzenienie w tych środowiskach; jest przygotowany do podejmowania samodzielnych decyzji dotyczących organizacji pracy z uczniem oraz rozwiązywania złożonych problemów wynikających ze specyfiki zawodu nauczyciela języka polskiego; potrafi prawidłowo, etycznie i zgodnie z wymogami prawa oświatowego realizować działania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz służące awansowi nauczycielskiemu; kierując się zasadami partnerstwa, potrafi pracować w zespole i pełnić w nim różne role (także kierownicze) w sytuacjach komunikacji szkolnej: nauczyciel – uczeń, nauczyciel – rodzic, nauczyciel – pedagog, nauczyciel – inny członek społeczności lokalnej; cechuje go wrażliwość etyczna, empatia, otwartość, refleksyjność, poczucie odpowiedzialności i postawy prospołeczne.
Harmonogram realizacji specjalności nauczycielskiej obejmuje zajęcia na I i II stopniu studiów, tzn. absolwent po ukończeniu studiów obu stopni uzyskuje kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego.
Absolwent specjalności korektor tekstów i redaktor wydawniczy uzyskuje pogłębioną wiedzę i umiejętności w zakresie przygotowania pod względem edytorskim, merytorycznym i językowym tekstów do publikacji w wydawnictwach książkowych, prasowych i w Internecie; stosuje konwencje edytorskie i normy wydawnicze dotyczące kompozycji książki, opisu bibliograficznego, używanych skrótów; weryfikuje teksty pod względem spójności logicznej i semantycznej; tworzy teksty pisane mające ścisły związek z pracą redaktora (recenzje wydawnicze, wprowadzenia, słowa od wydawcy, posłowia, teksty promocyjne, noty katalogowe); stosuje kryteria poprawności językowej, pracując z tekstami oryginalnymi i powierzonymi do opracowania; przeprowadza korektę tekstów w języku polskim; dobiera odpowiedni sposób zaznaczania błędów w zależności od formy tekstu; wykonuje prace, których celem jest eliminowanie błędów gramatycznych, stylistycznych, ortograficznych, interpunkcyjnych, logiczno-językowych i typograficznych; weryfikuje poprawność zapisów tekstów pobocznych takich, jak: wzory matematyczne, zestawienia tabelaryczne; sprawdza i uzupełnia przypisy źródłowe, kompletność i poprawność sporządzenia bibliografii załącznikowej i innych komponentów w różnych rodzajach tekstów; potrafi gromadzić informacje istotne dla procesu wydawniczego; korzysta ze źródeł wiedzy (słowników, encyklopedii, zasobów WWW) w celu weryfikowania danych merytorycznych i rozstrzygania złożonych problemów językowych; posługuje się narzędziami dostępnymi w profesjonalnych programach komputerowych służących do redagowania i składania tekstów; jest przygotowany do prezentowania wyników swojej pracy, samodzielnej organizacji warsztatu pracy, tworzenia i podtrzymywania sieci kontaktów zawodowych na rynku wydawniczym, pozyskiwania zleceń od klientów, pełniąc funkcję zarówno korektora tekstów, jak i redaktora wydawniczego; jest gotów do: ponoszenia odpowiedzialności za ostateczny efekt prac wydawniczych, wykonywania pracy samodzielnie i podejmowania współpracy z pozostałymi członkami zespołu redakcyjnego oraz z autorem tekstu, prowadzenia konsultacji i podejmowania decyzji w kwestiach pozwalających na usprawnienie procesu wydawniczego, zna zasady etyki zawodowej i kieruje się nimi, respektuje obowiązujące przepisy, w tym szczególnie przepisy prawa autorskiego i wydawniczego; cechuje go kontaktowość, komunikatywność, dokładność, dbałość o jakość pracy, gotowość do wprowadzania zmian i kreatywność. W trakcie studiów student składa własne portfolio, które zawiera m.in. teksty oryginalne i opracowane, ofertę świadczonych usług.
Absolwent specjalności jest przygotowany do podjęcia pracy w dwóch zawodach: korektora tekstów i redaktora wydawniczego.
Absolwent specjalności może znaleźć pracę we wszelkiego rodzaju wydawnictwach (naukowych, literackich, branżowych), redakcjach czasopism, portalach informacyjnych lub założyć własną firmę.
Absolwenci studiów II stopnia mogą podjąć dalsze kształcenie na studiach III stopnia (doktoranckich), mogą również doskonalić swoje kompetencje zawodowe na studiach podyplomowych.
Uchwała nr 51/2022 Senatu ANS w Tarnowie z dnia 8 lipca 2022 r. w sprawie ustalenia programu studiów dla kierunku Filologia polska – studia II stopnia, stacjonarne i niestacjonarne, profil praktyczny – od roku akademickiego 2022/2023> https://bip.atar.edu.pl/artykul/uchwala-nr-51-2022
***
Uchwała nr 13/2022 Senatu ANS w Tarnowie z dnia 29 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr 29/2021 Senatu PWSZ w Tarnowie z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Postępowania Rekrutacyjnego w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie na rok akademicki 2022/2023 > https://bip.atar.edu.pl/artykul/uchwala-nr-13-2022