Projektowanie projektantów, międzynarodowa konferencja, która odbyła się 23-24 października 2014 roku w auli budynku Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.
Jubileusz 50lecia Wydziału Form Przemysłowych skłonił organizatorów do refleksji na temat designu. Czym jest, jakie miejsce zajmuje w Naszym życiu, jak wygląda jego proces, kto uczestniczy w tym procesie i czemu on służy?
Design, z ang. szeroko pojęty wieloznaczny termin, wzór, dizajn, projektowanie.
W jednej z dyskusji prof. dr hab. Jerzy Hausner o dizajnie mówił, „że z ekonomicznego punktu widzenia możemy podzielić dizajn na przestrzeń materialną i przestrzeń intelektualną.
Materialna to kapitał twardy, a intelektualna kapitał miękki. Oba kapitały są równie ważne i są od siebie zależne.
Projektowanie istnieje w jakimś celu, posiada ideę, wartość, kapitał, który podąża za potrzebami, za zmianą czasu i obyczajów. Wytwarza wartości, lecz nasuwa się pytanie, po co…?
Jakie problemy rozwiązuje dizajn? Jak wygląda jego proces projektowania? Relacje projektant–przedmiot–użytkownik. W jaki sposób się komunikujemy? Co chcemy przekazać?
Projektowanie to złożony proces, to być w przestrzeni, wpływać na nią. Projektowanie „kawałka przestrzeni” własnej i publicznej, w której się znajdujemy. Przestrzeń, nowy styl, nowe wzorce projektanta, to nieustający proces, którego projektant broni. Broni własnej perspektywy, własnej idei, lecz w istocie sam nie jest odpowiedzialny za nią. Odpowiedzialność ponosimy wszyscy–projektant i użytkownik. Dizajn jest potrzebny rozwojowi. Pomaga projektantom, użytkownikom i naturze. Dobry projektant uczy się cały czas. Proces projektowania zaczyna się od studenta, któremu uczelnia powinna przekazać sposób myślenia. Powinna kształcić elastycznie i innowacyjnie myślących specjalistów, którzy będą potrafili samodzielnie działać w przyszłości. Przyszły projektant, jeszcze student musi być także przedsiębiorcą, który zadaje sobie nieustannie pytanie dla kogo projektuje. Musi umieć pracować w grupie, nie ukrywać swoich projektów, ale dzielić się nimi. Student projektant musi uczyć się nie tylko projektowania. Musi uczyć się biznesu, zarządzania, musi być menedżerem projektu, który wymyśla na nowo cykl życia produktu, który przejmuje odpowiedzialność dokąd dążymy.
Sam pomysł, idea na projekt to początek drogi. Celem jest działanie, nadanie rzeczom prawdziwych i realnych form. To długotrwały proces pracy intelektualnej i manualnej. Student projektant musi się zastanawiać nad sensem tego co robi, po co to robi i dla kogo?
Powinien uwierzyć w swoje idee, swój potencjał i swoje możliwości.
Zanim zacznie prace nad prototypem musi zrozumieć użytkownika i cechy użytkowe „przedmiotu”. Powinien prowadzić nieustannie prace badawcze i naukowe. Wzbogacać swoją wiedzę o literaturę. Szkicować swoje pomysły i koncepcje. Przeistaczać swoją wyobraźnię w coś realnego, namacalnego. Jak niegdyś powiedział Albert Einstein „wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza .
Barbara Kras, studentka III r. wzornictwa