Vienna Design Week to miejsce spotkań różnych narodowości, zderzenie różnych kultur, spotkanie różnych osobowości. Od ośmiu lat zrzesza wokół siebie młodych twórców, artystów z całego świata.

Tydzień Designu w tym roku trwał 10 dni. Odbył się 26.9-5.10 2014 roku w Wiedniu, w mieście pełnego zabytków ze wszystkich epok, w której króluje secesja.

Obok historycznego malarstwa; malarstwa Gustawa Klimta, Oskara Kokoschki, Egona Schiele można było wyraźnie dostrzec nowoczesny design. Od ruchomych wystaw, które zostały zaprojektowane na tę okoliczność; witryny sklepowe, reprezentujące gotowy produkt; po manufaktury, małe „garażowe firmy”, które ujawniały procesy tworzenia. Elementem stałym, który towarzyszył wydarzeniu było niebieskie krzesło.

Design to więcej niż projektowanie obiektu, to zasadniczy element produkcji kultury. Podstawy projektowania to kultura materialna, która przekłada się na nasze życie i na kształt świata konsumentów, a także styl życia, w skrócie cały nasz zmysł estetyczny”, tak wypowiadają się organizatorzy tegorocznego Week Design Wien.

Wyjazd spowodował, że nabrałam nowego i świeżego spojrzenia na wzornictwo światowe. Głębiej zrozumiałam czym jest projektowanie i jak ogromne ma znaczenie w naszym życiu codziennym. Uważam, że będąc studentem- artystą tylko w pracowni na uczelni, jest się zamkniętym w „szczelne ramy”. Wychodząc naprzeciw „wielkiemu światu” mamy świadomość, że nic samo się nie wydarzy, że „świat” i świadomość, którą zbudowano, budujemy My Sami. Chciałabym bardzo by tego typu wyjazdy weszły w tradycje Naszego Instytutu, by Studenci jak najliczniej brali czynny udział w takich przedsięwzięciach, bo to My budujemy Instytut Sztuki, który bez Nas Studentów nie istniałby.

Miejsca, które odwiedziłam i które wywarły na mnie bardzo pozytywne wrażenie.

Balasii Institut, Węgry. Narodowy Instytut, który wspiera edukację społeczności węgierskiej na całym świecie.

Formabilio: Włochy. Firma, która inwestuje w historię rzemiosła, w umiejętność procesu tworzenia i przekazywania jej z pokolenia na pokolenie, w ideę dzisiejszej młodzieży. Organizator corocznego konkursu.

Wood Wool, współczesny design, Rumunia.

Goodgoods- handmade by unique people: projekty wykonywane przez niepełnosprawne osoby, w pełni ukazujące ich sprawność i talent artystyczny.

Feinedinge ceramika, Kohlmayer tapicer; manufaktury, które pokazały to co naj-cenniejsze, zapraszając zwiedzających do swych pracowni i ujawniając procesy two-rzenia

Debiuty studenckie:

Mome Laboratory, Soundweaving, Węgry,

Design University St. Polten, Lights on! For lights of Vienna.

Barbara Kras, Instytut Sztuki, Zakład Wzornictwa, IIIrok

 

 

 

Wróć do góry