CHARAKTERYSTYKA KIERUNKU STUDIÓW PIELĘGNIARSTWO, STUDIA I STOPNIA
Cele kształcenia
- Przygotowanie studentów do udzielania świadczeń w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki chorób, pierwszej pomocy i działań ratowniczych, udzielania świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych (w zakresie określonym w przepisach).
- Rozpoznawanie problemów zdrowotnych pacjentów i określanie priorytetów w opiece pielęgniarskiej, samodzielne organizowanie, planowanie i sprawowanie całościowej i zindywidualizowanej opieki pielęgniarskiej nad osobą chorą, z niepełnosprawnością i umierającą.
- Przygotowanie do współpracy z rodziną lub opiekunem pacjenta w realizacji ustalonych celów opieki pielęgniarskiej oraz prowadzonych działań edukacyjnych.
- Umiejętność komunikowania się, dokonywania analizy jakości opieki pielęgniarskiej, organizowania pracy własnej i podległego personelu oraz współpraca w zespołach opieki zdrowotnej.
- Stymulowanie wszechstronnego rozwoju studentów, rozwijanie wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka – podopiecznego i współpracownika oraz przygotowanie ich do permanentnego doskonalenia się.
- Rozwijanie umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia studentów dla podniesienia jakości opieki, rozwoju zawodu i rozwoju własnego.
- Kształtowanie odpowiedzialności zawodowej, podejmowania decyzji oraz umiejętności samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
- Doskonalenie kompetencji społecznych studentów.
- Przygotowanie studentów do prowadzenia badań naukowych w pielęgniarstwie celem rozwoju praktyki zawodowej.
Tytuł zawodowy
Studia stacjonarne I stopnia na kierunku pielęgniarstwo trwają 6 semestrów. Absolwent uzyskuje tytuł zawodowy licencjat pielęgniarstwa.
Sylwetka absolwenta
W zakresie wiedzy absolwent zna:
- rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych i patologicznych;
- etiologię, patomechanizm, objawy kliniczne, przebieg i sposoby postepowania diagnostycznego i terapeutycznego w wybranych jednostkach chorobowych;
- uwarunkowania i mechanizmy funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego;
- system opieki zdrowotnej w Rzeczypospolitej Polskiej i wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
- zasady promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
- modele opieki pielęgniarskiej nad osobą zdrową, chorą, z niepełnosprawnością i umierającą;
- etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu pielęgniarki.
W zakresie umiejętności absolwent jest przygotowany do:
- udzielania świadczeń w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
- udzielania pierwszej pomocy i podejmowania działań ratowniczych w ramach resuscytacji krążeniowo-oddechowej;
- rozpoznawania problemów zdrowotnych i określanie priorytetów w opiece pielęgniarskiej;
- samodzielnego organizowania, planowania i sprawowania całościowej i zindywidualizowanej opieki pielęgniarskiej nad osobą chorą, z niepełnosprawnością i umierającą wykorzystując wskazania aktualnej wiedzy medycznej;
- samodzielnego udzielania świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych (w zakresie określonym w przepisach);
- decydowania o rodzaju i zakresie świadczeń opiekuńczo-pielęgnacyjnych;
- współpracowania z rodziną lub opiekunem pacjenta w realizacji ustalonych celów opieki pielęgniarskiej oraz prowadzonych działań edukacyjnych;
- przeprowadzania badania podmiotowego i przedmiotowego w celu postawienia diagnozy pielęgniarskiej;
- wystawiania recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, niezbędne do kontynuacji leczenia w ramach realizacji zleceń lekarskich;
- dokonywania analizy jakości opieki pielęgniarskiej;
- organizowania pracy własnej i podległego personelu oraz współpracy w zespołach opieki zdrowotnej.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
- przestrzegania praw pacjenta;
- samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
- ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
- zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
- przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
- dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.
Nauka języka obcego odbywa się według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy na poziomie B2. Absolwent posługuje się językiem specjalistycznym z zakresu pielęgniarstwa.
Stanowiska i miejsca pracy absolwenta
Stanowiska pracy: pielęgniarka.
Stanowiska pracy po osiągnieciu wymaganego stażu pracy w zawodzie oraz ukończeniu kursu lub specjalizacji: pielęgniarka oddziałowa, pielęgniarka koordynująca, pielęgniarka naczelna.
Absolwent jest przygotowany do pracy w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej takich jak szpital, zakład podstawowej opieki zdrowotnej (przychodnie, ośrodki zdrowia), zakład opiekuńczo-leczniczy, zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, ośrodek opieki paliatywno-hospicyjnej, w domach pomocy społecznej oraz opiece środowiskowej i medycynie przemysłowej. Możliwe jest również prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej oraz grupowej praktyki pielęgniarek.
Dyplom licencjata pielęgniarstwa jest uznawany w krajach UE.
Możliwości kontynuacji kształcenia
Absolwenci mogą kontynuować naukę na dwuletnich uzupełniających studiach magisterskich w Akademii Tarnowskiej lub innej uczelni medycznej w kraju.
CHARAKTERYSTYKA KIERUNKU STUDIÓW PIELĘGNIARSTWO, STUDIA II STOPNIA
Cele kształcenia na kierunku pielęgniarstwo
- pogłębienie wiedzy i umiejętności niezbędnych na rynku pracy z zakresu nauk o zdrowiu, nauk medycznych, społecznych i humanistycznych oraz pielęgniarstwa specjalistycznego niezbędnych do zapewnienia wysokiego poziomu opieki pielęgniarskiej,
- przygotowanie do kierowania praca zespołów pielęgniarskich, bycia promotorem i liderem zdrowia,
- przygotowanie do prowadzenia poradnictwa i edukacji zdrowotnej chorego i jego rodziny,
- umiejętność tworzenia modeli nowoczesnej opieki pielęgniarskiej,
- przygotowanie do koordynowania opieki nad pacjentem,
- wskazywanie priorytetów badań naukowych w pielęgniarstwie i uczestniczenia w pracach zespołów badawczych,
- rozwijanie prestiżu zawodu.
Tytuł zawodowy
Studia stacjonarne i niestacjonarne II stopnia na kierunku pielęgniarstwo trwają 4 semestry. Absolwent po ukończeniu studiów II stopnia uzyskuje tytuł zawodowy magistra pielęgniarstwa.
Sylwetka absolwenta
W zakresie wiedzy absolwent zna:
- zasady i metody monitorowania stanu zdrowia pacjenta oraz realizacji działań promocyjno-profilaktycznych w populacji osób zdrowych;
- standardy realizacji zaawansowanych i samodzielnych świadczeń pielęgniarskich;
- mechanizmy działania produktów leczniczych i zasady ich ordynowania;
- wytyczne terapeutyczne i standardy opieki pielęgniarskiej w chorobach przewlekłych;
- zasady i metody edukacji osób zdrowych i chorych w chorobach przewlekłych;
- rolę pielęgniarki w koordynowanej opiece zdrowotnej;
- problematykę zarzadzania zespołami pielęgniarskimi i organizacjami opieki zdrowotnej;
- uwarunkowania rozwoju jakości usług zdrowotnych;
- regulacje prawne dotyczące wykonywania zawodu pielęgniarki i udzielania świadczeń zdrowotnych;
- metodologię badań naukowych i zasady ich prowadzenia;
- wymagania dotyczące przygotowywania publikacji naukowych;
- kierunki rozwoju pielęgniarstwa w Europie i na świecie;
- zasady udzielania świadczeń zdrowotnych w opiece długoterminowej;
- uwarunkowania kulturowe i religijne sprawowania opieki pielęgniarskiej nad pacjentami różnych narodowości i wyznań;
- metodykę kształcenia zawodowego przeddyplomowego i podyplomowego.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
- monitorować stan zdrowia dzieci i osób dorosłych, w tym osób starszych oraz wdrażać działania edukacyjne i promocyjno-profilaktyczne;
- rozwiązywać problemy zawodowe, szczególnie związane z podejmowaniem decyzji w sytuacjach trudnych, wynikających ze specyfiki zadań zawodowych i warunków ich realizacji;
- dobierać, zlecać i interpretować badania diagnostyczne w ramach posiadanych uprawnień;
- opracowywać program edukacji terapeutycznej pacjenta z chorobą przewlekłą, prowadzić tę edukację i dokonywać ewaluacji tego programu;
- samodzielnie pielęgnować pacjenta z raną przewlekłą i przetoką;
- koordynować opiekę zdrowotną nad pacjentem w systemie ochrony zdrowia;
- ordynować leki, środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, w tym wystawiać na nie recepty lub zlecenia;
- udzielać samodzielnych porad zdrowotnych w zakresie posiadanych kompetencji zawodowych;
- tworzyć standardy opieki pielęgniarskiej oraz wdrażać je do praktyki pielęgniarskiej;
- stosować odpowiednie przepisy prawa w działalności zawodowej;
- określać zapotrzebowanie pacjentów na opiekę pielęgniarską oraz opracowywać założenia pielęgniarskiej polityki kadrowej;
- komunikować się z pacjentem, uwzględniając uwarunkowania kulturowe i wyznaniowe;
- organizować i nadzorować prace zespołu pielęgniarskiego i personelu pomocniczego;
- prowadzić badania naukowe i upowszechniać ich wyniki;
- wykorzystywać wyniki badan naukowych i światowy dorobek pielęgniarstwa dla rozwoju praktyki pielęgniarskiej;
- zapewniać opiekę pacjentowi wentylowanemu mechanicznie w warunkach opieki długoterminowej stacjonarnej i domowej;
- stosować metodykę nauczania oraz ewaluacji w realizacji zadań z zakresu kształcenia zawodowego.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
- dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
- formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
- okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;
- rozwiazywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;
- ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne;
- wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów.
Możliwości kontynuacji kształcenia
Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku pielęgniarstwo jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich). Ma możliwość także podjęcia studiów podyplomowych.
Stanowiska i miejsca pracy
Absolwent ma możliwość zatrudnienia zgodnie z Ustawą o zawodach pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011 r. (Dz. U. z 2011 nr 174 poz. 1039) w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej na różnych stanowiskach pielęgniarskich, w tym kierowniczych, w organach administracji publicznej, w samorządzie zawodowym, w zespołach naukowo-badawczych, a także w uczelni wyższej nauczając zawodu i prowadząc badania, w ośrodkach doskonalenia zawodowego oraz może prowadzić własną działalność gospodarczą. Zgodnie z Dyrektywą 36/2005 absolwent studiów drugiego stopnia może być zatrudniony we wszystkich krajach Unii Europejskiej.
Efekty uczenia się
Efekty uczenia się dla kierunku pielęgniarstwo – studia stacjonarne I stopnia
Efekty uczenia się dla kierunku pielęgniarstwo – studia stacjonarne i niestacjonarne II stopnia
Zajęcia w języku angielskim
Neurology and Neurological Nursing Course Syllabus
Geriatrics and Geriatric Nursing Course Syllabus