CHARAKTERYSTYKA KIERUNKU STUDIÓW PIELĘGNIARSTWO, STUDIA I STOPNIA

Cele kształcenia

  • Przygotowanie studentów do udzielania świadczeń w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki chorób, pierwszej pomocy i działań ratowniczych, udzielania świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych (w zakresie określonym w przepisach).
  • Rozpoznawanie problemów zdrowotnych pacjentów i określanie priorytetów w opiece pielęgniarskiej, samodzielne organizowanie, planowanie i sprawowanie całościowej i zindywidualizowanej opieki pielęgniarskiej nad osobą chorą, z niepełnosprawnością i umierającą.
  • Przygotowanie do współpracy z rodziną lub opiekunem pacjenta w realizacji ustalonych celów opieki pielęgniarskiej oraz prowadzonych działań edukacyjnych.
  • Umiejętność komunikowania się, dokonywania analizy jakości opieki pielęgniarskiej, organizowania pracy własnej i podległego personelu oraz współpraca w zespołach opieki zdrowotnej.
  • Stymulowanie wszechstronnego rozwoju studentów, rozwijanie wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka – podopiecznego i współpracownika oraz przygotowanie ich do permanentnego doskonalenia się.
  • Rozwijanie umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia studentów dla podniesienia jakości opieki, rozwoju zawodu i rozwoju własnego.
  • Kształtowanie odpowiedzialności zawodowej, podejmowania decyzji oraz umiejętności samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
  • Doskonalenie kompetencji społecznych studentów.
  • Przygotowanie studentów do prowadzenia badań naukowych w pielęgniarstwie celem rozwoju praktyki zawodowej.

Tytuł zawodowy

Studia stacjonarne I stopnia na kierunku pielęgniarstwo trwają 6 semestrów. Absolwent uzyskuje tytuł zawodowy licencjat pielęgniarstwa.

Sylwetka absolwenta

W zakresie wiedzy absolwent zna:

  • rozwój, budowę i funkcje organizmu człowieka w warunkach prawidłowych i patologicznych;
  • etiologię, patomechanizm, objawy kliniczne, przebieg i sposoby postepowania diagnostycznego i terapeutycznego w wybranych jednostkach chorobowych;
  • uwarunkowania i mechanizmy funkcjonowania człowieka zdrowego i chorego;
  • system opieki zdrowotnej w Rzeczypospolitej Polskiej i wybranych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
  • zasady promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
  • modele opieki pielęgniarskiej nad osobą zdrową, chorą, z niepełnosprawnością i umierającą;
  • etyczne, społeczne i prawne uwarunkowania wykonywania zawodu pielęgniarki.

W zakresie umiejętności absolwent jest przygotowany do:

  • udzielania świadczeń w zakresie promocji zdrowia i profilaktyki chorób;
  • udzielania pierwszej pomocy i podejmowania działań ratowniczych w ramach resuscytacji krążeniowo-oddechowej;
  • rozpoznawania problemów zdrowotnych i określanie priorytetów w opiece pielęgniarskiej;
  • samodzielnego organizowania, planowania i sprawowania całościowej i zindywidualizowanej opieki pielęgniarskiej nad osobą chorą, z niepełnosprawnością i umierającą wykorzystując wskazania aktualnej wiedzy medycznej;
  • samodzielnego udzielania świadczeń zapobiegawczych, diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych (w zakresie określonym w przepisach);
  • decydowania o rodzaju i zakresie świadczeń opiekuńczo-pielęgnacyjnych;
  • współpracowania z rodziną lub opiekunem pacjenta w realizacji ustalonych celów opieki pielęgniarskiej oraz prowadzonych działań edukacyjnych;
  • przeprowadzania badania podmiotowego i przedmiotowego w celu postawienia diagnozy pielęgniarskiej;
  • wystawiania recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, niezbędne do kontynuacji leczenia w ramach realizacji zleceń lekarskich;
  • dokonywania analizy jakości opieki pielęgniarskiej;
  • organizowania pracy własnej i podległego personelu oraz współpracy w zespołach opieki zdrowotnej.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

  • kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną;
  • przestrzegania praw pacjenta;
  • samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem;
  • ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe;
  • zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
  • przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta;
  • dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.

Nauka języka obcego odbywa się według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy na poziomie B2. Absolwent posługuje się językiem specjalistycznym z zakresu pielęgniarstwa.

Stanowiska i miejsca pracy absolwenta

Stanowiska pracy: pielęgniarka.

Stanowiska pracy po osiągnieciu wymaganego stażu pracy w zawodzie oraz ukończeniu kursu lub specjalizacji: pielęgniarka oddziałowa, pielęgniarka koordynująca, pielęgniarka naczelna.

Absolwent jest przygotowany do pracy w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej takich jak szpital, zakład podstawowej opieki zdrowotnej (przychodnie, ośrodki zdrowia), zakład opiekuńczo-leczniczy, zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, ośrodek opieki paliatywno-hospicyjnej, w domach pomocy społecznej oraz opiece środowiskowej i medycynie przemysłowej. Możliwe jest również prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej oraz grupowej praktyki pielęgniarek.

Dyplom licencjata pielęgniarstwa jest uznawany w krajach UE.

Możliwości kontynuacji kształcenia

Absolwenci mogą kontynuować naukę na dwuletnich uzupełniających studiach magisterskich w Akademii Tarnowskiej lub innej uczelni medycznej w kraju.

 

CHARAKTERYSTYKA KIERUNKU STUDIÓW PIELĘGNIARSTWO, STUDIA II STOPNIA

Cele kształcenia na kierunku pielęgniarstwo

  • pogłębienie wiedzy i umiejętności niezbędnych na rynku pracy z zakresu nauk o zdrowiu, nauk medycznych, społecznych i humanistycznych oraz pielęgniarstwa specjalistycznego niezbędnych do zapewnienia wysokiego poziomu opieki pielęgniarskiej,
  • przygotowanie do kierowania praca zespołów pielęgniarskich, bycia promotorem i liderem zdrowia,
  • przygotowanie do prowadzenia poradnictwa i edukacji zdrowotnej chorego i jego rodziny,
  • umiejętność tworzenia modeli nowoczesnej opieki pielęgniarskiej,
  • przygotowanie do koordynowania opieki nad pacjentem,
  • wskazywanie priorytetów badań naukowych w pielęgniarstwie i uczestniczenia w pracach zespołów badawczych,
  • rozwijanie prestiżu zawodu.

Tytuł zawodowy

Studia stacjonarne i niestacjonarne II stopnia na kierunku pielęgniarstwo trwają 4 semestry. Absolwent po ukończeniu studiów II stopnia uzyskuje tytuł zawodowy magistra pielęgniarstwa.

Sylwetka absolwenta

W zakresie wiedzy absolwent zna:

  • zasady i metody monitorowania stanu zdrowia pacjenta oraz realizacji działań promocyjno-profilaktycznych w populacji osób zdrowych;
  • standardy realizacji zaawansowanych i samodzielnych świadczeń pielęgniarskich;
  • mechanizmy działania produktów leczniczych i zasady ich ordynowania;
  • wytyczne terapeutyczne i standardy opieki pielęgniarskiej w chorobach przewlekłych;
  • zasady i metody edukacji osób zdrowych i chorych w chorobach przewlekłych;
  • rolę pielęgniarki w koordynowanej opiece zdrowotnej;
  • problematykę zarzadzania zespołami pielęgniarskimi i organizacjami opieki zdrowotnej;
  • uwarunkowania rozwoju jakości usług zdrowotnych;
  • regulacje prawne dotyczące wykonywania zawodu pielęgniarki i udzielania świadczeń zdrowotnych;
  • metodologię badań naukowych i zasady ich prowadzenia;
  • wymagania dotyczące przygotowywania publikacji naukowych;
  • kierunki rozwoju pielęgniarstwa w Europie i na świecie;
  • zasady udzielania świadczeń zdrowotnych w opiece długoterminowej;
  • uwarunkowania kulturowe i religijne sprawowania opieki pielęgniarskiej nad pacjentami różnych narodowości i wyznań;
  • metodykę kształcenia zawodowego przeddyplomowego i podyplomowego.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

  • monitorować stan zdrowia dzieci i osób dorosłych, w tym osób starszych oraz wdrażać działania edukacyjne i promocyjno-profilaktyczne;
  • rozwiązywać problemy zawodowe, szczególnie związane z podejmowaniem decyzji w sytuacjach trudnych, wynikających ze specyfiki zadań zawodowych i warunków ich realizacji;
  • dobierać, zlecać i interpretować badania diagnostyczne w ramach posiadanych uprawnień;
  • opracowywać program edukacji terapeutycznej pacjenta z chorobą przewlekłą, prowadzić tę edukację i dokonywać ewaluacji tego programu;
  • samodzielnie pielęgnować pacjenta z raną przewlekłą i przetoką;
  • koordynować opiekę zdrowotną nad pacjentem w systemie ochrony zdrowia;
  • ordynować leki, środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, w tym wystawiać na nie recepty lub zlecenia;
  • udzielać samodzielnych porad zdrowotnych w zakresie posiadanych kompetencji zawodowych;
  • tworzyć standardy opieki pielęgniarskiej oraz wdrażać je do praktyki pielęgniarskiej;
  • stosować odpowiednie przepisy prawa w działalności zawodowej;
  • określać zapotrzebowanie pacjentów na opiekę pielęgniarską oraz opracowywać założenia pielęgniarskiej polityki kadrowej;
  • komunikować się z pacjentem, uwzględniając uwarunkowania kulturowe i wyznaniowe;
  • organizować i nadzorować prace zespołu pielęgniarskiego i personelu pomocniczego;
  • prowadzić badania naukowe i upowszechniać ich wyniki;
  • wykorzystywać wyniki badan naukowych i światowy dorobek pielęgniarstwa dla rozwoju praktyki pielęgniarskiej;
  • zapewniać opiekę pacjentowi wentylowanemu mechanicznie w warunkach opieki długoterminowej stacjonarnej i domowej;
  • stosować metodykę nauczania oraz ewaluacji w realizacji zadań z zakresu kształcenia zawodowego.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

  • dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;
  • formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
  • okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;
  • rozwiazywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;
  • ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne;
  • wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów.

Możliwości kontynuacji kształcenia

Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku pielęgniarstwo jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich). Ma możliwość także podjęcia studiów podyplomowych.

Stanowiska i miejsca pracy

Absolwent ma możliwość zatrudnienia zgodnie z Ustawą o zawodach pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011 r. (Dz. U. z 2011 nr 174 poz. 1039) w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej na różnych stanowiskach pielęgniarskich, w tym kierowniczych, w organach administracji publicznej, w samorządzie zawodowym, w zespołach naukowo-badawczych, a także w uczelni wyższej nauczając zawodu i prowadząc badania, w ośrodkach doskonalenia zawodowego oraz może prowadzić własną działalność gospodarczą. Zgodnie z Dyrektywą 36/2005 absolwent studiów drugiego stopnia może być zatrudniony we wszystkich krajach Unii Europejskiej.

 

 

Efekty uczenia się

Efekty uczenia się dla kierunku pielęgniarstwo – studia stacjonarne I stopnia

Efekty uczenia się dla kierunku pielęgniarstwo – studia stacjonarne i niestacjonarne II stopnia

 

Zajęcia w języku angielskim

Neurology and Neurological Nursing Course Syllabus

Geriatrics and Geriatric Nursing Course Syllabus

Physical Examination Course Syllabus

Surgery and Surgical Nursing Course Syllabus

Wróć do góry