Rektor PWSZ w Tarnowie prof. dr hab. Stanisław Komornicki w imieniu uczelni podpisał umowy z norweskimi szkołami – Lillehammer University College i Mo and Jølster Secondary School. Tym samym PWSZ pozyskała partnerów do realizacji wspólnego projektu realizowanego z Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego, działanie – Rozwój Polskich Uczelni.
Podpisanie umowy było efektem uzgodnień przeprowadzonych podczas wizyty przygotowawczej w Norwegii, odbytej w dniach 13 – 16 maja 2013 r., w której uczestniczyły dr Anna Gądek – Dyrektor Instytutu Administracyjno-Ekonomicznego oraz mgr Renata Babuśka – lektor i tłumacz języka angielskiego. Stronę norweską reprezentowali pracownicy Uniwersytetu w Lillehammer: Christian Hustad Krogh – Assisstant Professor, prof. Onshus – Dyrektor Programowym Wydziału Turystyki, prof. Sveinung Berlid, Dyrektor Wydziału i Zarzadzania, prof. Terje Slatten – Dyrektor Studiów Magisterskich. Odbyło się także spotkanie z Dyrektorem Biura Współpracy Międzynarodowej Helge Rested oraz z prof. Even Tjørve odpowiedzialną za przygotowanie programu studiów na poziomie licencjackim ”zarządzanie w sporcie”, prowadzonych w języku angielskim dla studentów z Norwegii, jak i z zagranicy. Podczas wizyty opracowano wspólne pola tematyczne służące realizacji projektów współfinansowanych przez Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy i inne programy promujące mobilność studentów, kadry dydaktycznej i rozwój innowacyjnych programów z uwzględnieniem przedmiotów nauczanych w języku angielskim jako języku wykładowym oraz intensywnego kursu języka angielskiego w turystyce. Uzgodniono przystąpienie do realizacji wspólnego projektu w ramach działania Rozwój Polskich Uczelni w zakresie wprowadzania od roku akademickiego 2013/14 nowej specjalności na kierunku ekonomia – ekonomika w turystyce i hotelarstwie z językiem angielskim. Strona norweska zadeklarowała chęć współpracy w zakresie wymiany doświadczeń dotyczących programu studiów, nauczania specjalistycznego języka angielskiego (język angielski w turystyce), pomocy w opracowaniu programów studiów w języku angielskim, w tym także prowadzenia wybranych wykładów, wymiany studentów i kadry dydaktycznej, zorganizowania wspólnej konferencji.
Do Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego został złożony projekt: „Symulacyjne przedsiębiorstwo turystyczne jako innowacyjna metoda praktycznego kształcenia na nowej specjalności – Ekonomika turystyki i hotelarstwa z językiem angielskim” („Tourism industry simulation – an innovative practice-oriented teaching method for the new specialization ”Tourism and Hospitality Economics with English as a Foreign Language”). Autorką i koordynatorką projektu jest dr Anna Gądek – Dyrektor IAE, a zespół projektowy tworzą: mgr Renata Babuśka (odpowiedzialna za wdrażanie przedmiotów w języku angielskim), mgr Dorota Koptiew i mgr inż. Barbara Partyńska-Brzegowy (odpowiedzialne za merytoryczną stronę nowej specjalności oraz uruchomienie symulacyjnego przedsiębiorstwa turystycznego) oraz mgr inż. Marek Niedziela (odpowiedzialny za techniczne przygotowanie pracowni symulacyjnej oraz wdrożenie specjalistycznego oprzyrządowania). W projekcie uczestniczyć będzie także druga norweska szkoła – Mo and Jølster Secondary School, z którą PWSZ współpracuje już od kilku lat.
Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy powstał na mocy Memorandum of Understanding wdrażania Mechanizmu Finansowego EOG 2009-2014 pomiędzy Islandią, Księstwem Liechtenstein i Królestwem Norwegii a Polską, jak również na mocy Memorandum of Understanding wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014 pomiędzy Królestwem Norwegii a Polską.
Trzy kraje EFTA (Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu) będące zarazem członkami EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego) tj. Norwegia, Islandia i Liechtenstein zaoferowały bezzwrotną pomoc finansową dla Polski w postaci dwóch instrumentów pod nazwą: Mechanizm Finansowy EOG oraz Norweski Mechanizm Finansowy zwanych również funduszami norweskimi.
Cel strategiczny
Głównym celem Funduszu będzie przyczynianie się do zmniejszenia różnic ekonomicznych i społecznych w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz do wzmacniania stosunków dwustronnych pomiędzy Polską a Norwegią, Islandią i Liechtensteinem w obszarze edukacji.
Cel szczegółowy
Celem Funduszu będzie wzmacnianie potencjału ludzkiego oraz poszerzanie wiedzy poprzez:
· zwiększenie mobilności studentów oraz pracowników uczelni wyższych pomiędzy Polską a Państwami Darczyńcami,
· rozszerzenie oraz pogłębienie współpracy instytucjonalnej i partnerstw pomiędzy instytucjami działającymi w sferze edukacji (na poziomie szkolnictwa: podstawowego, wyższego, zawodowego oraz kształcenia osób dorosłych) w Polsce oraz na obszarze Państw Darczyńców.
Działania
W ramach Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego możliwe jest ubieganie się o dofinansowanie w ramach czterech działań:
· Mobilność Studentów i Pracowników Uczelni
· Wizyty Przygotowawcze
· Współpraca Instytucjonalna
· Rozwój Polskich Uczelni
Wśród inicjatyw, które będą mogły uzyskać finansowe wsparcie Funduszu w latach 2012 – 2016 są m.in.:
· studia i praktyki studenckie,
· wizyty przygotowawcze przedstawicieli instytucji edukacyjnych w celu nawiązania bądź rozwinięcia współpracy i/lub przygotowania wspólnego projektu w ramach pozostałych działań Funduszu,
· działania na rzecz poprawy jakości programów studiów w językach obcych oferowanych przez polskie uczelnie,
· działania zmierzające do poprawy jakości nauczania oraz zasobów dydaktycznych polskiego szkolnictwa i oświaty,
· działania służące rozwojowi oferty dydaktycznej,
· działania mające na celu zwiększenie udziału polskich instytucji edukacyjnych w programach międzynarodowych, programach wymiany uczniów i studentów oraz możliwości organizowania imprez i wydarzeń międzynarodowych.
Wnioskodawcy
Wnioskodawcami mogą być szkoły i uczelnie oraz wszelkie instytucje i organizacje działające w obszarze edukacji formalnej na wszystkich poziomach kształcenia: podstawowym, średnim, wyższym, zawodowym i kształcenia osób dorosłych.
Budżet
Budżet programu wynosi 11,1 mln €, z czego 5 mln € pochodzi z Mechanizmu Finansowego EOG, 5 mln € z Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a pozostałe 10% pochodzi z budżetu państwa polskiego.