 Rektorzy sześćdziesięciu polskich szkół wyższych podpisali w Krakowie Deklarację Społecznej Odpowiedzialności Uczelni. Podpis złożony przez Rektor PWSZ w Tarnowie, prof. dr hab. inż Jadwigę Laskę oznacza, że tarnowska uczelnia dołączyła do grona szkół wyższych, których przedstawiciele zobowiązali się do upowszechniania wartości akademickich oraz popularyzowania nauki wśród społeczeństwa.
Rektorzy sześćdziesięciu polskich szkół wyższych podpisali w Krakowie Deklarację Społecznej Odpowiedzialności Uczelni. Podpis złożony przez Rektor PWSZ w Tarnowie, prof. dr hab. inż Jadwigę Laskę oznacza, że tarnowska uczelnia dołączyła do grona szkół wyższych, których przedstawiciele zobowiązali się do upowszechniania wartości akademickich oraz popularyzowania nauki wśród społeczeństwa.
Jak informuje Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Deklaracja Społecznej Odpowiedzialności Uczelni została zainicjowana w 2017 r., a przystąpiły do niej wówczas 23 uczelnie. W czasie tegorocznego Kongresu Społecznej Odpowiedzialności Nauki do grona sygnatariuszy dołączyło kolejnych.
Deklaracja Społecznej Odpowiedzialności Uczelni
Dokument stanowi dobrowolne zaangażowanie się szkół wyższych w promowanie idei zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności w programach edukacyjnych, badaniach naukowych, ale także rozwiązaniach zarządczych i organizacyjnych uczelni. Jego celem jest budowanie szerokiej świadomości społecznej na temat roli uczelni w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego kraju.
W Deklaracji zawartych jest 12 zasad odnoszących się do różnych aspektów funkcjonowania uczelni, działalności dydaktycznej, naukowej, organizacji wewnętrznej czy dialogu z interesariuszami. W każdej z zasad kierowane są oczekiwania wobec uczelni, sygnatariuszy do rozwijania danego obszaru funkcjonowania uczelni w duchu poszanowania środowiska i solidarności społecznej.
Wdrażanie zobowiązań Deklaracji zwiększa otwartość świata nauki na współpracę ze środowiskiem gospodarczym oraz rozwija ofertę dydaktyczną szkół wyższych, aby lepiej kształtować potrzebne dla gospodarki kompetencje, umiejętności i postawy przyszłych pokoleń. Realizacja Deklaracji wzmacnia zdolności organizacyjne i zarządcze uczelni poprzez bardziej efektywne gospodarowanie zasobami, rozwój kadry akademickiej oraz budowanie prestiżu uczeni jako generatora wiedzy i kreatora nowych idei.
 W polskim środowisku akademickim wzrasta poczucie odpowiedzialności za kształtowanie zrównoważonych postaw przyszłych pokoleń. Kapitał ludzki to bowiem krytyczny czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Jakość tego kapitału ludzkiego ma zatem wymiar makroekonomiczny. Polskie uczelnie i szkoły wyższe zmieniają swoje oblicze w wymiarze organizacyjnym, podnosząc sprawność funkcjonowania i otwartość na współpracę z partnerami zewnętrznymi. Wszystko to łącznie sprzyja rozwojowi nowoczesnej edukacji globalnej w Polsce, dojrzałej do konkurowania z wybitnymi, międzynarodowymi ośrodkami akademickimi.
W polskim środowisku akademickim wzrasta poczucie odpowiedzialności za kształtowanie zrównoważonych postaw przyszłych pokoleń. Kapitał ludzki to bowiem krytyczny czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Jakość tego kapitału ludzkiego ma zatem wymiar makroekonomiczny. Polskie uczelnie i szkoły wyższe zmieniają swoje oblicze w wymiarze organizacyjnym, podnosząc sprawność funkcjonowania i otwartość na współpracę z partnerami zewnętrznymi. Wszystko to łącznie sprzyja rozwojowi nowoczesnej edukacji globalnej w Polsce, dojrzałej do konkurowania z wybitnymi, międzynarodowymi ośrodkami akademickimi.
– Społeczna Odpowiedzialność Nauki wprowadza podobną logikę do środowiska badawczego i akademickiego. Pomaga w identyfikowaniu szans i możliwości, inspiruje do dialogu między nauką a dziećmi, młodzieżą i seniorami. Angażuje szerokie grupy interesariuszy, aby skutecznie realizować Trzecią Misję Uczelni. Programy Społecznej Odpowiedzialności Nauki mają na celu nie tylko popularyzację i upowszechnianie nauki. Na najgłębszym poziomie powinny po prostu budzić poznawczą ciekawość – wskazał minister Jarosław Gowin.
W latach 2016-19 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczyło na Programy Społecznej Odpowiedzialności Nauki ok. 250 mln zł. W ramach inicjatywy Nauka dla Ciebie mobilne laboratorium Naukobus i mobilne planetarium Planetobus dotarły do setek tysięcy dzieci w małych miejscowościach całej Polski. Programy Wsparcie dla Uniwersytetów Trzeciego Wieku i Uniwersytet Młodego Odkrywcy, kontynuowane pod wspólną nazwą Trzecia Misja Uczelni, wprowadzały uczestników z różnych pokoleń w świat nauki i cieszyły się nie tylko ogromnym zainteresowaniem, ale z sukcesem spełniały też ważną integracyjną funkcję społeczną.
Na podst. materiałów MNiSW






