Pedagogika Przedszkolna_fb_post_PWSZ loresPaństwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie nieustannie uatrakcyjnia swoją ofertę studiów. Kandydaci na I rok studiów będą mogli wybierać już spośród 17 kierunków studiów. Dzięki pozytywnej opinii Polskiej Komisji Akredytacyjnej oraz decyzji Ministra Nauko i Szkolnictwa Wyższego tegoroczni maturzyści będą mogli po raz pierwszy wybrać kierunek zaproponowany przez Instytut Humanistyczny – pedagogikę przedszkolną i wczesnoszkolną z j. obcym.

Propozycja ta jest odpowiedzią na zmiany w systemie edukacyjnym które wprowadzą dla dzieci 5-letnich obowiązek nauki języków obcych od 1 września 2015 r., a dla pozostałych dzieci od 1 września 2017 r. Przyszli studenci tego kierunku otrzymają profesjonalne kształcenie w obszarach teorii i praktyki pedagogicznej, a także w obszarze kształcenia językowego. Wniosek zawierający program kształcenia został opracowany przez dr Krystynę Choińską Dyrektor Instytutu Humanistycznego oraz dr Wandę Kuleszę ze Studium Pedagogicznego.

Potrzeba uruchomienia nowego kierunku studiów związana jest ze zmieniającą się w szybkim tempie rzeczywistością naszego miasta, regionu, kraju, Europy i zmieniającą się sytuacją w edukacji (chodzi o wprowadzenie do podstawy programowej wychowania przedszkolnego nowego obszaru – przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym). Obowiązek nauki języków obcych dzieci 5-letnich będzie wprowadzony od 1 września 2015 r. a dla pozostałych dzieci od 1 września 2017 r., w związku z tym istnieje i będzie istniało w przyszłości zapotrzebowanie na wykwalifikowanych nauczycieli przygotowanych jednocześnie do nauczania na tym etapie edukacyjnym oraz do prowadzenia zajęć z zakresu wczesnego nauczania języka obcego.

Konsultacje z reprezentantami środowisk edukacyjnych oraz analiza zmian w dokumentach Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie obligatoryjnej nauki języków obcych w przedszkolach stały się inspiracją do wnioskowania o utworzenie kierunku studiów, który kształciłby nauczycieli języka obcego w przedszkolu i szkole podstawowej. Podczas konsultacji z interesariuszami zewnętrznymi często sygnalizowana była obecna sytuacja społeczna i demograficzna jako perspektywa powrotu „fali wyżu demograficznego” w przedszkolach i szkołach, co daje się zauważyć już na poziomie żłobków. Generuje to konieczność kształcenia dobrze wykwalifikowanych nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej będących gwarantem dobrego „startu edukacyjnego” dzieci, zwłaszcza z małych miast i terenów wiejskich.

Oferujemy przyszłym studentom profesjonalne kształcenie w obszarach teorii i praktyki pedagogicznej, a także w obszarze kształcenia językowego. PWSZ w Tarnowie ma w zakresie kształcenia językowego bogate doświadczenia, bowiem od szesnastu lat w Instytucie Humanistycznym prowadzone są studia I stopnia na kierunku filologia, specjalność filologia angielska, filologia germańska, filologia romańska ze specjalnością nauczycielską.

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie może również zapewnić dobre przygotowanie praktyczne dzięki współpracy z przedszkolami i szkołami podstawowymi, a także z innymi instytucjami oświatowymi, m.in.: Delegaturą Kuratorium Oświaty, Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w Tarnowie.

Studia mają profil praktyczny, który przejawia się w uwzględnieniu w programie kształcenia zajęć o charakterze specjalistycznym i w tym, iż zajęcia poprowadzą zarówno praktycy, jak i nauczyciele akademiccy, którzy zdobyli doświadczenie zawodowe poza szkolnictwem wyższym. Propozycje zajęć o charakterze praktycznym są dostosowane do potrzeb rynku pracy. W koncepcji kształcenia szczególną wagę przywiązuje się do rozwijania aktywności studentów i pogłębiania ich motywacji do samokształcenia w atmosferze rzetelnej pracy, szacunku, życzliwości i zaufania, zgodnie z ogólnoludzkimi zasadami etyki.

Możliwości zatrudnienia absolwentów

Absolwenci kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z j. obcym będą przygotowani do podjęcia pracy jako nauczyciele w przedszkolach i w klasach I-III oraz jako nauczyciele języka obcego w przedszkolach i w edukacji wczesnoszkolnej – zarówno w instytucjach edukacji publicznej, jak i prywatnej. Program kształcenia będzie umożliwiał im również założenie i prowadzenie własnej firmy. Efekty kształcenia osiągane w trakcie studiów pozwalają absolwentom tego kierunku odnaleźć się także na stanowiskach nie związanych z pedagogiką, np. w urzędach, bibliotekach, instytucjach gospodarczych na stanowiskach wymagających kompetencji językowych.

Możliwości kontynuacji kształcenia

Absolwenci kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z j. obcym mogą podjąć dalsze kształcenie na studiach II stopnia na kierunkach pedagogicznych (m.in. pedagogika społeczna, resocjalizacyjna czy pedagogika kulturalno–oświatowa), a także na innych kierunkach nauczycielskich i nienauczycielskich nie związanych z edukacja wczesnoszkolną (np. bibliotekoznawstwo). Specjalistyczne kształcenie językowe naszych studentów pozwoli im również na podjęcie dalszych studiów lingwistycznych lub innych.

Oczekiwane kompetencje kandydatów

Od kandydata na nauczyciela dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oczekuje się, że będzie posiadał takie kompetencje, jak: wiedza humanistyczna wyniesiona ze szkoły, kompetencje językowe, wysoka kultura osobista, umiejętności komunikacyjne. Praca z małymi dziećmi jest specyficzna, dlatego ważne jest, aby kandydat charakteryzował się wysokim poziomem komunikatywności w relacjach interpersonalnych (szczególnie z dziećmi), otwartością i elastycznością oraz kreatywnością, samodzielnością i innowacyjnością, a także podmiotowym traktowaniem dziecka.

Zasady rekrutacji

W postępowaniu rekrutacyjnym na studia pierwszego stopnia na kierunek pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z językiem obcym mogą wziąć udział kandydaci, którzy posiadają świadectwo dojrzałości tzw. „nowej matury”, „starej matury”, matury „międzynarodowej”, „matury zagranicznej”. Do postępowania rekrutacyjnego dopuszczani będą kandydaci, którzy w terminie określonym przez Regulamin Postępowania Rekrutacyjnego dokonają zapisu w systemie ERK, a następnie drogą elektroniczną zadeklarują wybór kierunku. Przyjęcie kandydatów na I rok studiów pierwszego stopnia na kierunek pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z językiem obcym odbywać się będzie na podstawie wyników egzaminu maturalnego z przedmiotów objętych kwalifikacją na ten kierunek (język polski, język obcy nowożytny).

Sylwetka absolwenta

Podstawowym celem kształcenia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z językiem obcym jest nabycie przez studentów kompetencji pozwalających na pełnienie roli społeczno – zawodowej nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z przygotowaniem merytorycznym, metodycznym i praktycznym do nauczania dzieci w przedszkolach i klasach I-III wybranego języka obcego (angielskiego, niemieckiego, francuskiego).

Absolwent kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z językiem obcym ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji językowej w wybranym języku obcym (poziom B2 ESOKJ) oraz wiedzę podstawową i umiejętności w zakresie metodyki nauczania języka obcego, kulturoznawstwa krajów wybranego obszaru językowego, a także w zakresie literatury dziecięcej wieku przedszkolnego i wczesnoszkolnego w językach obcych.

Wróć do góry