Ponad 270 polonistów, studentów, przedstawicieli ośrodka doskonalenia nauczycieli, Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej oraz nauczycieli akademickich spotkało się 11 października 2012 r. w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie, aby rozmawiać o nowej podstawie programowej z języka polskiego.
Tak liczna obecność przede wszystkim nauczycieli wskazuje na potrzebę dyskusji nad nowym modelem kształcenia polonistycznego. Słowa uznania dla organizatorów konferencji wygłosił więc w swej przemowie dr Józef Węglarz, doc. PWSZ Prorektor ds. Studenckich i Dydaktyki, a prowadząca konferencję dr doc. PWSZ Małgorzata Pachowicz, Kierownik Zakładu Filologii Polskiej, podkreśliła konieczność łączenia refleksji naukowej z praktyką szkolną.
Zobacz galerię zdjęć z Konferencji >>>
Konferencję rozpoczął wykład prof. dr hab. Jadwigi Kowalikowej poświęcony koncepcji kształcenia językowego. Ceniona językoznawczyni i autorka licznych publikacji wskazała na tekstocentryzm, funkcjonalizm oraz integralne traktowanie języka, literatury, kultury i komunikacji jako wyznaczniki kształcenia polonistycznego. Wśród prelegentów znaleźli się także współtwórcy podstawy programowej z języka polskiego, a zarazem autorzy podręczników do języka polskiego w osobach dra hab. Krzysztofa Biedrzyckiego, historyka literatury XX i XXI wieku, krytyka literackiego, a także dra hab. Witolda Bobińskiego, pracownika UJ, autora publikacji poświęconej filmowi. Prelegenci w swych referatach zwracali uwagę na konieczność inicjacji uczniów do kultury wysokiej oraz sposoby kształcenia audiowizualnego w szkole. Na możliwości wypełnienia podstawy programowej w postaci autorskiego programu nauczania zwróciła uwagę dr Marta Chrabąszcz, autorka programów nauczania języka polskiego nagrodzonych w ogólnopolskich konkursach organizowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie. Poszerzeniem refleksji o nowych zadaniach nauczyciela były referaty na temat kształcenia nauczycieli we Francji oraz przemian w kształceniu polonistycznym zaprezentowane przez dr hab. prof. PWSZ Zofię Cygal-Krupę oraz dr Krystynę Choińską, doc. PWSZ, Dyrektora Instytutu Humanistycznego, i dr Małgorzatę Pachowicz, doc. PWSZ. Dr Krystyna Choińska i dr Małgorzata Pachowicz w swym referacie ukazały ścisły zawiązek pomiędzy opracowanym planem studiów dla filologii polskiej w PWSZ a rzetelnym przygotowaniem studenta do funkcjonowania w nowej rzeczywistości.
Drugą część konferencji stanowiła dyskusja panelowa prowadzona przez mgr Annę Krakowską, Członka Komitetu Okręgowego Olimpiady Literatury i Języka Polskiego dla Małopolski, polonistkę IV LO w Tarnowie, która swe wystąpienie poświęciła pracy polonisty z uczniem zdolnym. W dyskusji wzięły także udział mgr Marta Mikosińska, Prezes Towarzystwa Literackiego im. A. Mickiewicza w Tarnowie, nauczycielka w III LO w Tarnowie, mgr Ewa Ciesielczyk, polonistka I LO w Tarnowie, lider Tarnowskiej Inicjatywy Oświatowej. Panel został wzbogacony o głos jednej z najlepszych absolwentek polonistyki, mgr Anny Pietraszewskiej. W dyskusji zwrócono głównie uwagę na rolę kształcenia kultury żywego słowa, odbiór podstawy programowej w środowisku tarnowskich nauczycieli oraz postrzeganie przez studentów propozycji zawartych w podstawie programowej.
Uczestnicy konferencji w swych wypowiedziach do referentów mieli okazję wyrazić wątpliwości związane z realizacją nowej podstawy programowej w praktyce szkolnej. Zwrócono uwagę na brak odpowiedniego zaplecza w szkołach do kształcenia audiowizualnego, trudności w doborze podręcznika do autorskich programów nauczania oraz kryzys humanistyki w szkołach. Elementem refleksji stało się też należyte przygotowanie uczniów do egzaminów kończących poszczególne etapy edukacyjne.
Konferencja Naukowa na temat Nowa podstawa programowa w szkole. Język polski – III I IV etap edukacyjny została zorganizowana przez Instytut Filologii Polskiej PWSZ we współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w ramach projektu Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Jej pokłosiem będzie druk materiałów, z których skorzystać mogą poloniści.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego