Katedra Elektrotechniki Wydziału Politechnicznego Akademii Tarnowskiej we współpracy z Centrum Dydaktyki Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ przeprowadziła w piątek 23.05.2025 r. w Pracowni Fizyki AT warsztaty dla Powiatowego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Brzesku, w których udział wzięli nauczyciele fizyki z małopolskich szkół.

Zajęcia nt. „Błędy metodologiczne i niepewności pomiarowe w nauczaniu fizyki” zrealizowali dr Tomasz Wietecha (AT) i dr Piotr Kurzydło (UJ, AT). Dotyczyły one ciekawych eksperymentów, które mogą prowadzić do błędnych interpretacji, jeśli nie są przeprowadzone w odpowiedni sposób, praktycznych wskazówek, jak uczynić błędy szansą na rozwój i uczynić naukę fizyki bardziej efektywną.

Omówione zostały rodzaje niepewności pomiarowych, przeprowadzona analiza danych i obliczanie niepewności i dokładności wyników pomiarów. Na początku doradca metodyczny z fizyki Jolanta Sulma przywitała uczestników i dokonała wprowadzenia do zajęć.

Następnie dr Tomasz Wietecha wygłosił wykład o niepewnościach pomiarowych, a dr Piotr Kurzydło dokonał analizy typowych błędów popełnianych podczas nauczania fizyki i podstawowych pojęć związanych z błędami w nauczaniu, jak również omówił planowanie eksperymentu fizycznego, głównie w kontekście nauczania szkolnego.

Kolejnie uczestnicy przeszli do układów doświadczalnych, gdzie ich zadaniem było zaplanowanie doświadczenia i przeprowadzenie go według tego planu. Prowadzący cały czas służyli pomocą i omawiali z uczestnikami najlepszy scenariusz przeprowadzenia każdego z eksperymentów.

Udział w zajęciach pozwolił nauczycielom lepiej zrozumieć podstawowe pojęcia związane z błędami w nauczaniu, zidentyfikować i wyeliminować typowe błędy popełniane podczas nauczania fizyki. Dowiedzieli się, na co zwracać uwagę przy przeprowadzaniu eksperymentów, aby ich wyniki były właściwe i właściwie interpretowane. Otrzymali praktyczne wskazówki, jak uczynić błędy szansą na rozwój i uczynić naukę fizyki bardziej efektywną.

Wróć do góry