Matematyka – kierunek zamawiany!
5 grudnia 2008 r. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz J.M. Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie podpisali umowę na wykonanie zadania polegającego na kształceniu zamawianym na kierunku matematyka.
Ministerstwo kwotą prawie 400 tysięcy złotych sfinansuje wykonanie zadań realizowanych w ramach Projektu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IV „Szkolnictwo wyższe i nauka”, Działanie 4.1. „Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”, Poddziałanie 4.1.2. „Zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”. Dzięki dofinansowaniu studenci kierunku matematyka (specjalności matematyka finansowa i matematyka z informatyką) będą uprawnieni do otrzymywania stypendium w wysokości 1000 złotych (zgodnie z opracowanym regulaminem przyznawania stypendiów dla studentów kierunku zamawianego).
Realizacja projektu to jednak nie tylko stypendia. To przede wszystkim podniesienie atrakcyjności kształcenia na kierunku matematyka poprzez wprowadzenie dodatkowych wykładów czy zastosowanie nowoczesnych technik kształcenia. Zawarta umowa umożliwi np. organizację dodatkowych wykładów monograficznych z zakresu wybranych zagadnień matematyki finansowej lub ubezpieczeniowej w każdym z trzech kolejnych lat studiów, co stanowić będzie cenne uzupełnienie wykładów kursowych przewidzianych programem. Do wygłoszenia wykładów planuje się zaprosić najwyższej klasy specjalistów. Ponadto ma zostać opracowany zestaw materiałów e-learningowych w postaci wykładów i ćwiczeń wraz ze wskazówkami i rozwiązaniami, które zostaną udostępnione studentom na serwerze Uczelni.
Otrzymane przez PWSZ w Tarnowie dofinansowanie pozwoli zorganizować Szkołę Letnią matematyki finansowej, której celem będzie prezentacja aktualnych osiągnięć naukowych w formie cyklu wykładów prezentowanych przez specjalistów oraz prezentacji prac studentów w formie referatów. W ramach Szkoły Letniej przewidziano wykłady plenarne dla uczestników.
Kolejną płaszczyzną wsparcia dla studentów są programy wyrównawcze z matematyki i fizyki ukierunkowane na pomoc studentom posiadającym niewystarczającą wiedzę z zakresu tych przedmiotów. Kilkuletnie doświadczenie wskazuje, że o zaliczeniu pierwszych semestrów studiów na kierunkach ścisłych decydują przede wszystkim umiejętności matematyczne i fizyczne na poziomie szkoły średniej. Celem kursów wyrównawczych jest zatem powtórzenie, uzupełnienie i ugruntowanie wiadomości z zakresu szkoły średniej oraz zaznajomienie studentów z wymaganą na kierunkach ścisłych precyzją rozumowania.
Przewidziane zostały także mechanizmy pozwalające lepiej przygotować studentów do wejścia na rynek pracy. Oprócz tradycyjnych warsztatów i wykładów obejmujących tematykę rynku pracy studentom zostanie zaproponowane doradztwo indywidualne oraz programy stażowe wzmacniające umiejętności praktyczne studentów.
Zlecenie realizowane w ramach projektu systemowego współfinansowanego poprzez PO KL, Priorytet IV „Szkolnictwo wyższe i nauka”, Działanie 4.1. „Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”, Poddziałanie 4.1.2. „Zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy”