Wydział Matematyczno-Przyrodniczy
Dziekan Wydziału – dr Krzysztof Kleszcz
przyjmuje: wtorek 8:00-9:00, pok. A026
W skład Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego wchodzą trzy Katedry:
Katedra Chemii
Kierownik: dr Agata Lada
Katedra Matematyki
Kierownik: mgr Barbara Wojnicka
Katedra Ochrony Środowiska
Kierownik: dr Mariusz Klich prof. AT
Kierunki studiów:
- chemia; specjalność chemia stosowana (także niestacjonarne)
- chemia; specjalność chemia medyczna
- chemia; specjalność chemia żywności
- chemia; specjalność kontrola jakości w chemii
- ochrona środowiska, specjalność odnawialne źródła energii oraz bezpieczeństwo i higiena pracy – NOWOŚĆ
- ochrona środowiska, specjalność ochrona przyrody i monitoring środowiska – NOWOŚĆ
KADRA I DZIAŁALNOŚĆ WYDZIAŁU
Kadrę WMP stanowią naukowcy i dydaktycy zaangażowani w pracę na rzecz uczelni, stale podnoszący swoje kompetencje. Oprócz działalności dydaktycznej, Kadra WMP angażuje się w prowadzenie badań naukowych zarówno w ramach Uczelni jak i we współpracy z innymi jednostkami. Katedra Ochrony Środowiska dąży do uwrażliwienia lokalnych społeczności na kwestię ochrony środowiska i przyrody. Prace licencjackie związane z lokalnymi gminami i miejscowościami oraz bazy danych tworzone przez studentów sprzyjają lepszej diagnozie lokalnych problemów. Pracownicy Katedry Matematyki, oprócz zajęć dydaktycznych dla studentów Akademii Tarnowskiej, prowadzą także działania popularyzatorskie i aktywizujące skierowane do szerszej grupy odbiorców, wśród których najbardziej rozpoznawalny jest Tarnowski Turniej Matematyczny. Z kolei Katedra Chemii prowadzi szeroko rozumiane działania popularyzatorskie i edukacyjne, jak np. Tarnowski Konkurs Chemiczny, Maturę Próbną z Chemii czy tzw. klasy patronackie (zajęcia laboratoryjne dla uczniów szkół średnich).
Wydział Matematyczno-Przyrodniczy realizuje różnorodne projekty wspierające działalność naukową i dydaktyczną. Prowadzone w latach 2008-2012 dwa projekty związane z zamawianiem kształcenia na kierunku matematyka w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz projekt KLEKSS (Kapitał Ludzki Edukacyjny Komponent Strategii Szkoły) pozwoliły pracownikom tej katedry przygotować i zamieścić na Platformie Edukacyjnej Uczelni materiały elektroniczne, służące nie tylko studentom matematyki, ale także studentom kierunków inżynierskich, przyrodniczych i ekonomicznych biorącym udział w realizacji projektu KLEKSS. W ofercie edukacyjnej Katedry Chemii znalazły się zarówno studia podyplomowe dla nauczycieli chemii (1999-2002) jak i warsztaty fizyczne dla nauczycieli w gimnazjum (1999-2002). Od roku 2000 została stworzona specjalna oferta edukacyjna skierowana do młodzieży szkół średnich obejmująca: Warsztaty chemiczne, Kurs ciekawa chemia I, Kurs ciekawa chemia II, Kurs z chemii dla kandydatów na studia przyrodnicze, Kurs z fizyki dla kandydatów na studia przyrodnicze. W roku 2007 nauczyciele akademiccy Katedry Chemii rozpoczęli cykl zajęć seminaryjno-laboratoryjnych z chemii w ramach cyklu „Kursów edukacyjnych dla uzdolnionych uczniów szkół ponadgimnazjalnych”. Zajęcia te cieszyły się dużą popularnością, o czym świadczyła konieczność przeprowadzania testów wstępnych.
W roku akademickim 2011/12 nauczyciele akademiccy Wydziału Matematyczno – Przyrodniczego podjęli inicjatywę wykładów popularno-naukowych adresowanych do uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Celem wykładów jest przekazanie uczniom wiedzy obejmującej zagadnienia związane z naukami ścisłymi lub przyrodniczymi w sposób ciekawy i praktyczny i tym samym spopularyzowanie chemii, matematyki i szeroko pojętej ekologii. Wykłady te pod nazwą „Tarnowskich Piątków Matematycznych”, „Tarnowskich Piątków Chemicznych” oraz „Tarnowskich Piątków Ochrony Środowiska” stały się inspiracją do stworzenia od roku akademickiego 2012/2013 całego cyklu „Tarnowskich Piątków Naukowych”.
KOŁA NAUKOWE
W kwietniu 2008 roku powstało Naukowe Koło Chemików „Ozon” zrzeszające studentów chemii i kierunków pokrewnych, którego głównym celem jest propagowanie nauk chemicznych. Członkowie koła pomagają słabszym studentom w nauce i wraz z pracownikami KCh przygotowują Małopolską Noc Naukowców, włączają się w organizację Dni Otwartych Akademii Tarnowskiej, organizują pokazy doświadczeń dla uczniów szkół średnich, zajmują się również realizacją projektów pozauczelnianych w ramach wolontariatu studenckiego. W 2012 r. przedstawiciele Koła wzięli udział w międzynarodowej konferencji European Chemistry Thematic Network (ECTN) w Mediolanie. W ramach konferencji obok sesji wykładowych odbyły się również studenckie pokazy doświadczeń chemicznych. Studenci Naukowego Koła Chemików „OZON” AT reprezentowali Polskę, a za przygotowany pokaz zostali nagrodzeni.
W marcu 2009 r. powstało Koło Naukowe Matematyków, do którego oprócz studentów matematyki należą również studenci innych kierunków. Członkowie koła brali udział w organizowaniu Tarnowskich Piątków Matematycznych, dni otwartych AT, Małopolskiej Nocy Naukowców oraz warsztatów z zakresu matematyki finansowej, aktuarialnej i statystyki adresowanych do studentów i doktorantów. Z kolei w maju 2010 r. przy Katedrze Ochrony Środowiska powołano Koło Naukowe Przyrodników „Ośka”. Jego członkowie pomagają przy organizacji zajęć w Tarnowskiej Akademii Młodych i współpracują z lokalnymi jednostkami administracyjnymi odpowiedzialnymi za edukację i proekologię. Studenci z „Ośki” uczestniczą również w targach edukacyjnych, organizują wyjazdy naukowe do parków narodowych i na obszary chronione programem Natura 2000. Przygotowali jedną konferencję międzynarodową, a co roku angażują się w Światowy Dzień Środowiska.
Wśród sukcesów Kół Naukowych należy wymienić nagrodę w Konkursie Tertila – „Perły Tarnowa”, Stypendium Powiatu Tarnowskiego dla najzdolniejszych uczniów i studentów, a także liczne publikacje w recenzowanych czasopismach naukowych oraz udział w konferencjach.
WSPÓŁPRACA Z REGIONEM I ZAGRANICĄ
Wydział Matematyczno-Przyrodniczy współpracuje w szerokim zakresie z otoczeniem społeczno-gospodarczym Tarnowa i okolic. Głównymi partnerami są jednostki naukowo – badawcze, zakłady przemysłowe, jednostki samorządu terytorialnego oraz szkoły. Ważnym etapem kształcenia są praktyki, które studenci odbywają w we wspomnianych wyżej jednostkach. Oprócz współpracy o charakterze naukowo-badawczym, istotna jest też współpraca na płaszczyźnie edukacyjnej. Od 2008 roku pracownicy Wydziału Matematyczno – Przyrodniczego i studenci działających w nim kół naukowych angażują się w organizację Małopolskiej Nocy Naukowców udowadniając, że naukę można połączyć z zabawą, przyjemnością i pasją. Licznie przybyli uczestnicy, niezależnie od wieku, mogą znaleźć interesujące popularnonaukowe prezentacje, quizy, gry edukacyjne czy wziąć udział w robionych z olbrzymim rozmachem pokazach chemicznych. Dużym zainteresowaniem lokalnych szkół średnich cieszą się tzw. klasy patronackie, czyli zajęcia laboratoryjne z chemii prowadzone dla uczniów szkół średnich. Stwarza to możliwość poszerzenia i uzupełnienia treści programowych realizowanych w szkołach.
PROJEKTY
Pracownicy Wydziału Matematyczno – Przyrodniczego w latach 2008 – 2012 brali udział w realizacji kilku projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Beneficjentami programów byli studenci matematyki i chemii, którzy w ramach tych programów mogli uczestniczyć w dodatkowych zajęciach i warsztatach przedmiotowych, kursach języka angielskiego, a Uczelnia wzbogaciła się w sprzęt komputerowy, multimedialny i pomiarowy oraz książki i materiały dostępne dla następnych roczników studentów.
W latach 2009-2012 również Katedra Chemii realizowała w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki projekt „ PUK Chemi@ Plus- Program Uatrakcyjnienia Kształcenia z pakietem językowym” w ramach którego kierunek Chemia realizowany był jako kierunek zamawiany. W trakcie trwania projektu studenci uczestniczyli w dodatkowych blokach zajęć z języka angielskiego oraz chemii kosmetycznej, mogli uzyskać dodatkowe stypendium motywacyjne, czy wziąć udział w płatnych stażach w wybranych zakładach przemysłowych. Dodatkowe zajęcia miały ogromny wpływ na podniesienie jakości kształcenia na kierunku CHEMIA, a opanowanie specjalistycznego języka chemicznego zdecydowanie zwiększyło kompetencje studentów w zakresie umiejętności. Zakupiona w ramach realizacji projektu aparatura znacznie rozszerzyła bazę sprzętową Uczelni, a literatura fachowa – powiększyła zasoby biblioteki. W latach 2009-2012 WMP realizował również projekt KLEKSS. W ramach jednego z zadań pracownicy Katedry Matematyki opracowali materiały do repetytorium z matematyki, natomiast pracownicy Katedry Chemii do repetytorium z fizyki z elementami chemii przeznaczone dla studentów kierunków inżynierskich, ekonomicznych, przyrodniczych i ścisłych. Prowadzenie kształcenia według tego repetytorium pozwoliło studentom pierwszego roku wspomnianych kierunków szybciej osiągnąć wymagany poziom zaawansowania. Niemniej aktywni byli Przyrodnicy – pracownicy Katedry Ochrony Środowiska reprezentowali Uczelnię na XX Światowym Forum Mediów Polonijnych Małopolska – Podkarpacie, Tarnów – Kraków – Rzeszów –Warszawa 2012
Kolejnym dużym projektem była Małopolska Chmura Edukacyjna – Nowy Model Nauczania. Jest to innowacyjna propozycja przekazywania wiedzy oraz przybliżania osiągnięć naukowych uczelni wyższych przy wykorzystaniu technologii informacyjnych i telekomunikacyjnych uczniom szkół średnich Małopolski. Katedra Chemii Akademii Tarnowskiej w latach 2017-2023 była partnerem tego projektu, a pracownicy Katedry Chemii w ramach projektu tworzyli materiały edukacyjne (ponad 300 scenariuszy do zajęć), prowadzili wykłady zdalnie i stacjonarnie (ponad 300 h wykładów) i warsztaty
w laboratoryjne (około 300 h warsztatów). Wśród projektów edukacyjnych warto wspomnieć Warsztaty Przyszłego Naukowca. To projekt realizowany w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności (numer projektu: 2022-2-PL01-ESC30-SOL-000090720), we współpracy z Fundacją Edumocni (https://edumocni.pl/), w okresie sierpień 2022 – lipiec 2023. Projekt realizowany był na zasadach wolontariatu. W realizację przedsięwzięcia zaangażowane było Studenckie Koło Naukowe Chemików OZON, Katedra Chemii Akademii Tarnowskiej (w tym studenci i nauczyciele akademiccy), Wydział Fizyki i Informatyki Stosowanej AGH oraz I Liceum Ogólnokształcące im. K. Brodzińskiego w Tarnowie.
Wśród najnowszych przedsięwzięć wspomnieć należy projekt Per Scientiam ad Astra – Pokazy Naukowe w Akademii Tarnowskiej. Jest to projekt dofinansowany przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu „Społeczna odpowiedzialność nauki II” (numer projektu: POPUL/SP/0040/2023/01). Projekt realizowany w latach 2023-2025 obejmuje organizację 36 wykładów popularnonaukowych z zakresu chemii i fizyki, 18 praktycznych warsztatów oraz 1 konkurs popularnonaukowy.