Pani Barbara Ciesielska wygłosi wykład pt. , Projektowanie doświadczeń, czyli jak najefektywniej przeprowadzić eksperyment?
Za każdym z produktów, który dopiero co pojawił się na rynku, kryje się długa historia. A historia ta zaczyna się w momencie, kiedy podjęta zostanie decyzja o jego wprowadzeniu. A wraz z tą decyzją rodzi się szereg pytań dotyczących tego, jakie konkretnie cechy powinny charakteryzować ten produkt. Najprościej zawsze jest spytać potencjalnych nabywców tego produktu, czyli konsumentów. Jednakże przeprowadzenie ankiety, podczas której zadajemy pytania o kilkanaście czy kilkadziesiąt podobnych produktów różniących się tylko jedną cechą jest monotonne, czasochłonne, drogie i nieefektywne. Tu przychodzi nam z pomocą projektowanie doświadczeń – narzędzie ze statystyki oparte na regresji liniowej, które pozwoli nam wyznaczyć, o jakie produkty powinniśmy spytać w ankiecie, żeby uzyskać jak najwięcej informacji. Podczas wykładu omówimy używaną metodę regresji liniowej (bardzo popularną i przydatną w całej statystyce!) i przeanalizujemy ją na przykładzie w projektowaniu doświadczeń.