Rozwój praktycznych profili kształcenia jest przyszłością nie tylko polskich wyższych szkół zawodowych, ale także ich europejskich odpowiedniczek. Kształt zmian, jakie czekają szkolnictwo zawodowe na Starym Kontynencie będzie opracowywany w Tarnowie – za sprawą międzynarodowego projektu partnerskiego „Build Professional Higher Education (PHE) – Rozwój Zawodowego Szkolnictwa Wyższego”. Największa uczelnia regionu otrzymała właśnie na jego realizację pokaźny grant w wysokości niemal miliona złotych.
Projekt zakłada przeprowadzenie dogłębnych badań i analiz, których celem ma być wskazanie najlepszego modelu rozwoju zawodowych uczelni wyższych w Europie. Po jego opracowaniu, liderzy projektu podzielą się wynikami swojej pracy z innymi zawodowymi uczelniami wyższymi w Europie podczas specjalnych szkoleń, konferencji i seminariów. Badaniami zajmą się naukowcy nie tylko z Tarnowa, ale i czterech krajów będących partnerami projektu: Czech, Estonii, Chorwacji oraz Słowenii.
– To tarnowska PWSZ ma wypracować oraz zweryfikować kryteria, jakie powinno spełniać europejskie wyższe szkolnictwo zawodowe, czyli to, co w Polsce nazywamy „studiami o profilu praktycznym”. Siłą rzeczy nasz projekt ma duże znaczenie dla rozwoju całego polskiego wyższego szkolnictwa zawodowego – tłumaczy prof. Marek Frankowicz, współautor projektu, pełnomocnik rektora PWSZ w Tarnowie ds. jakości kształcenia i internacjonalizacji.
Projekt doskonale wpisuje się w strategię, która wdrażana jest obecnie w tarnowskiej uczelni, a która dotyczy rozwoju praktycznych profili kształcenia. – Warto dodać, że na naszych doświadczeniach skorzystają także uczelnie z zachodniej Europy. Bliźniaczy projekt, który napisali nasi koledzy z Niemiec, Holandii, Belgii, Portugalii i Francji nie otrzymał co prawda unijnego wsparcia, ale zamierzamy oczywiście podzielić się z nimi wynikami naszych badań – dodaje prof. Frankowicz.
Pozycja europejskiego lidera zmian, jakie czekają zawodowe uczelnie wyższe w Europie jest efektem silnej pozycji, jaką PWSZ w Tarnowie zajmuje w EURASHE (Europejskie Stowarzyszenie Instytucji Zawodowego Szkolnictwa Wyższego). Tarnowska uczelnia jest od lat najbardziej aktywną instytucją w tym gremium, a miejscowi naukowcy pracują w niemal wszystkich jej komisjach, mając realny wpływ na decyzje podejmowane na szczeblu europejskim.
Warto dodać, że tarnowski projekt zyskał jeden z najlepszych wyników na liście rankingowej konkursu. Przyznano mu 89 punktów (na 100 możliwych), co przełożyło się na dofinansowanie w wysokości dokładnie 226 601 euro. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, skąd pozyskano grant, dofinansowała zaledwie 10 z 70 złożonych projektów. Realizacja „Build PHE” potrwa do 1 października 2017 roku.