Nakładem Wydawnictw Akademii Tarnowskiej ukazała się właśnie niezwykła książka. Wyjątkowość tej publikacji przejawia się w wielu elementach: od wyczerpujących temat treści po edytorskie piękno pieczołowicie wydanego albumu. Zawiera on „zestawienie” ponad czterech tysięcy krzyży oraz quasi-krzyży w podstawowych odmianach i wariantach stylistycznych, sklasyfikowanych typologicznie i chronologicznie w 9 rozdziałach, zestawionych i porównanych według podobieństw wizualnych.

– Krzyże, zarówno te sprzed naszej ery, jak i te z naszej ery, są niezwykle ciekawe. Są wizytówką danej epoki, filozofii i religii danego czasu. Kształty tworzące style mówią o cechach indywidualnych rzemieślników, artystów, są również nośnikiem ukrytych lub jawnych informacji, symboliki – zwłaszcza te, które nazwałem quasi-krzyżami. Znaków tych, jak np. sigili lub gmerków, nie nazywa się krzyżami, a jednak przy porównaniu wizualnym nie można im odmówić tego, że należą do wielkiej rodziny krzyży – tłumaczy autor, dr Piotr Barszczowski.

– Pracę niniejszą – monografię naukową o charakterze podręcznika, przewodnika i katalogu zawierającego ponad 4000 znaków krzyży – tworzyłem z myślą o plastykach, projektantach, architektach, historykach, historykach sztuki, konserwatorach dzieł sztuki, archeologach, a także o wszystkich tych, których interesuje temat krzyża. Mam wielką nadzieję, że osoby te pójdą moim śladem – porównując ze sobą wybrane wzory krzyży, doszukując się w nich elementów wspólnych, pewnych zależności i podobieństw – zadadzą kolejne pytania, które przyczynią się do rozwiązania wielu zagadek ciekawej przeszłości człowieka. Liczę również na odkrycie pewnego schematu czy mechanizmu sterującego relacjami człowiek-znak, człowiek-symbol – mechanizmu wyjaśniającego tę silną relację, jak i samego skomplikowanego procesu traktowania znaków i symboli przez społeczeństwa, kultury i cywilizacje – dodaje wykładowca Wydziału Sztuki AT.

Książka jeszcze przed wydaniem wzbudzała duże zainteresowanie fachowców zajmującym się tematem. „Omawiana praca stanowi bardzo istotny krok w klasyfikacji powszechnie znanego symbolu jakim jest krzyż. Jest pewnego rodzaju katalogiem symboli pochodzących z różnych stron świata i powstałych na przestrzeni wieków – od prehistorii do współczesności. Autor przybliża znaczenia symboli w kontekście kulturowym, opisując społeczeństwa i cywilizacje, z których te symbole pochodzą. (…) Publikacja może stać się ważną lekturą dla studentów kierunków artystycznych, historycznych czy kulturoznawczych, jak również istotnym katalogiem stylistyczno-znaczeniowym w przypadku profesjonalnych projektantów komunikacji wizualnej oraz osób, które na swojej drodze spotkają się z potrzebą odczytania symboliki konkretnego znaku.” – czytamy w recenzji Barbary Widłak.

„Razem z autorem śledzimy historię krzyża od prehistorii po współczesność, od krzyża solarnego, poprzez zawłaszczoną przez nazizm swastykę, po znak Czerwonego Krzyża. (…) Natura prawdziwego badacza, nie tylko grafika, każe Barszczowskiemu śledzić również słowo, nazwę krzyża w jego rozwoju historycznym i wielojęzykowych powiązaniach. (…) To niezwykle starannie przemyślana forma wydawnicza, począwszy od formatu publikacji. Każda strona, tekst, tekst wraz z elementami graficznymi, a nawet pojawiające się gdzieniegdzie „marginalia”, wszystko to jest umiejscowione na zaprojektowanym gridzie, dzięki czemu doświadczamy poczucia ładu, panowania autora nad jakże różnorodną materią.” – dodaje w swojej recenzji Jan Nuckowski.


Piotr Franciszek Barszczowski – artysta-plastyk i fotografik, projektant komunikacji wizualnej, teolog i pedagog. Urodził się w 1972 r. w Tarnowie. Jest absolwentem dwóch krakowskich uczelni: Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki oraz Uniwersytetu Papieskiego im. Jana Pawła II. Specjalizował się w przedmiocie komunikacji wizualnej oraz historii sztuki sakralnej. Jest autorem identyfikacji wizualnych ponad 500 firm, a także twórcą neowitrażu – charakterystycznego fotokolażu komponowanego makro- i mikrofotografią. Zdobywca Złotego Medalu oraz Nagrody Publiczności podczas XIII Biennale Sztuki we Florencji za neowitraż pt. „Ostatnia Wieczerza XXI wieku”. Pomysłodawca i organizator plenerów dla uczniów i studentów pt. „Ekspedycja artystyczna w poszukiwaniu piękna”. Wykładowca podstaw projektowania komunikacji wizualnej, typografii, reklamy i marketingu w Katedrze Designu Wydziału Sztuki Akademii Tarnowskiej.


Wróć do góry