Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, pełniąca rolę Operatora Funduszu ogłosiła wyniki kolejnego konkursu w ramach działania Rozwój Polskich Uczelni. Spośród 124 wniosków złożonych w ramach konkursu, w wyniku oceny formalnej zatwierdzonych do dalszego etapu oceny merytorycznej zostało 118 wniosków. W wyniku oceny merytorycznej na liście rankingowej umieszczono 82 projekty. Z uwagi na wysokość środków finansowych jakimi dysponował Operator w ramach rundy selekcyjnej tj. 5 049 182 EUR (tj. 21 094 977,48 PLN) ostatecznie na liście projektów zatwierdzonych do dofinansowania umieszczonych zostało 38 projektów. Wśród nich projekt pn. Implementacja specjalności „Odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami” oraz „Ochrona i gospodarowanie zasobami przyrody” przygotowany przez Zakład Ochrony Środowiska PWSZ w Tarnowie.
Zakład już w roku akademickim 2013/2014 pracował intensywnie nad taką zmianą programu studiów, by kwalifikacje absolwentów lepiej odpowiadały zapotrzebowaniu rynku pracy. Zreformowany program, realizowany od roku 2014/2015, przewiduje kształcenie na dwóch nowych specjalnościach takich jak „Odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami” oraz „Ochrona i gospodarowanie zasobami przyrody”, przy czym ich wybór następuje po pierwszym semestrze. Specjalności te dotyczą najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów ochrony środowiska, które wytworzą w najbliższej przyszłości największą liczbę miejsc pracy. Wdrożenie tak radykalnych zmian jest znacznie efektywniejsze przy zewnętrznym wsparciu finansowym. Dlatego na początku 2014 roku tarnowska PWSZ złożyła do Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji wniosek o sfinansowanie projektu finansującego implementację nowych specjalności. Fundusz stanowią środki norweskie z Norweskiego Mechanizmu Finansowego, dlatego projekty potocznie nazywa się grantami norweskimi.
Ze 118 wniosków, które przeszły ocenę formalną, 82 zostało zakwalifikowanych do drugiego etapu, a 38 uzyskało finansowanie. Wniosek tarnowskiej uczelni zajął wysoką 13. pozycję. Całkowita wartość projektu wraz z wkładem własnym to ponad 950 tys. złotych.
Uzyskane środki pozwolą na sfinansowanie szeregu ważnych działań. Już w pierwszym semestrze studenci przejdą intensywny kurs języka angielskiego, co przygotuje ich na przewidziany w projekcie ośmiodniowy wyjazd do Hedmark University College w Norwegii, gdzie poznają tamtejszy poligon badawczy i parki narodowe. Uczelnia ta specjalizuje się między innymi w ekologii stosowanej. Czynna znajomość języka angielskiego będzie też niezbędna, gdy tarnowscy studenci będą zwiedzać polskie parki narodowe w towarzystwie studentów norweskich. Projekt pozwoli także na sfinansowanie nowych pracowni, w tym pracowni odnawialnych źródeł energii i pracowni monitoringu środowiska i GIS. Technika GIS (System Informacji Geograficznej, Geographic Information System) jest już powszechnie stosowana do zarządzania, między innymi ochroną środowiska, na wszystkich szczeblach samorządowych, aż do poziomu gmin.
W ramach projektu pracownicy Zakładu Ochrony Środowiska zdobędą lub pogłębią umiejętności w zakresie zdalnego nauczania. Przewiduje się, że wiele kursów obejmować będzie zdalne nauczanie w 20-25 procentach. Przygotowane też zostaną scenariusze do zajęć na dalszych semestrach studiów. Praktyki zawodowe zostaną zreformowane, aby spełniać nowe wymagania profilu praktycznego studiów.
Władze Uczelni są przekonane, że dzięki wysiłkowi kadry dydaktycznej, wspomaganej dodatkowym finansowaniem z projektu, uda się stworzyć studia bardzo dobrze przygotowujące do podjęcia zawodu w wyuczonym kierunku. Liczą, że absolwenci tych specjalności będą m.in. realizować zadania eksperckie w ramach własnej działalności gospodarczej gdyż obecnie praktycznie każda inwestycja wymaga ekspertyz środowiskowych, zlecanych podmiotom zewnętrznym.
Od roku akademickiego 2014/2015 kształcenie na sześciosemestralnym kierunku licencjackim Ochrona środowiska odbywa się na dwóch nowych atrakcyjnych specjalnościach Odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami oraz Ochrona i gospodarowanie zasobami przyrody. Program specjalności zawiera wiele zajęć praktycznych, także terenowych, dobrze przygotowujących do samodzielnego rozwiązywania problemów związanych z ochroną środowiska w przyszłej pracy. Przewiduje się, ze wprowadzane obecnie regulacje prawne wygenerują najwięcej miejsc w obszarze objętym nowymi specjalnościami.
Absolwent kierunku Ochrona środowiska będzie przygotowany do pracy w zakładach przemysłowych oraz przedsiębiorstwach związanych z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, laboratoriach badawczych i kontrolnych, instytucjach i służbach odpowiedzialnych za ochronę środowiska np. w urzędach administracji rządowej i samorządowej, parkach narodowych i krajobrazowych, a także w rolnictwie i drobnej wytwórczości. Umiejętności zdobyte w ramach specjalności będą także przydatne przy prowadzeniu działalności gospodarczej na własny rachunek, zwłaszcza ukierunkowanej na szybko rozwijający się sektor eksperckich usług środowiskowych. Po uzyskaniu przygotowania pedagogicznego absolwent może podjąć pracę w szkolnictwie.
„Odnawialne źródła energii i gospodarka odpadami” to nowoczesna specjalność na kierunku studiów Ochrona środowiska. Studia mają charakter interdyscyplinarny, studenci zapoznają się z całością problematyki ochrony środowiska wraz z rozszerzonym zakresem wiedzy i umiejętności dotyczących problematyki odnawialnych źródeł energii i gospodarki odpadami. Analiza rynku pracy oraz prawodawstwa Polski i UE wskazują, że wzrastać będzie zapotrzebowanie na specjalistów zajmujących się taką problematyką. W programie specjalności wprowadzono szereg ciekawych i różnorodnych zajęć praktycznych, terenowych i laboratoryjnych. Ze względu na bardzo szeroki zakres i złożoność aspektów prawnych i ekonomicznych w ochronie środowiska, dużo uwagi w programie studiów poświęcono tej tematyce, tak aby studenci uczyli się implementacji zagadnień prawnych, ekonomicznych i administracyjnych w konkretnych zastosowaniach, takich jak opracowywanie programów środowiskowych, ekspertyz, decyzji środowiskowych, ocen oddziaływania na środowisko, aplikowania o fundusze na ochronę środowiska itp. Oprócz zajęć typowych dla kierunku ochrona środowiska, wprowadzono szereg nowoczesnych kursów dedykowanych specjalności, między innymi: „wstęp do odnawialnych źródeł energii i energia słoneczna” „energooszczędność”, „energia wiatru”, „energetyka jądrowa”, „energetyka geotermalna”, „ekspertyzy i opinie środowiskowe”, „gospodarka odpadami przemysłowymi” i wiele innych.
„Ochrona i gospodarowanie zasobami przyrody” to nowoczesna specjalność na kierunku studiów Ochrona środowiska. Studia mają charakter interdyscyplinarny, studenci zapoznają się z całością problematyki ochrony środowiska wraz z rozszerzonym zakresem wiedzy i umiejętności dotyczących problematyki ochrony i gospodarowania zasobami przyrody. Analiza rynku pracy oraz prawodawstwa Polski i UE wskazują, że wzrastać będzie zapotrzebowanie na specjalistów zajmujących się problematyką ochrony zasobów przyrody oraz szeroko pojętym gospodarowaniem i zarządzaniem zasobami przyrody na terenach chronionych, biologicznie cennych, ale również przekształconych antropogenicznie, rolniczo i przemysłowych. Na specjalności wprowadzono szereg ciekawych i różnorodnych zajęć praktycznych, terenowych i laboratoryjnych. Ze względu na bardzo szeroki zakres i złożoność aspektów prawnych i ekonomicznych w ochronie środowiska i przyrody, dużo uwagi w programie studiów poświęcono tej tematyce, tak aby studenci uczyli się implementacji zagadnień prawnych, ekonomicznych i administracyjnych w konkretnych zastosowaniach, takich jak opracowywanie programów środowiskowych, ekspertyz, decyzji środowiskowych, ocen oddziaływania na środowisko itp. Będą także przygotowani do prowadzenia nadzoru przyrodniczego nad inwestycjami oraz aplikowania o fundusze na ochronę przyrody. Oprócz zajęć typowych dla kierunku ochrona środowiska, wprowadzono szereg nowoczesnych kursów dedykowanych dla specjalności, między innymi: „ochrona przyrody czynna”, „obszary Natura 2000”, „ochrona gatunkowa, monitoring siedlisk przyrodniczych”, „ochrona i zarządzanie krajobrazem”, „ekspertyzy opinie i inwentaryzacje przyrodnicze”, „Wprowadzenie do rekultywacji i kompensacji przyrodniczych” i wiele innych. Rozszerzony kurs GIS (Geographic Information System), zwłaszcza po praktycznym zastosowaniu tej techniki przy wykonywaniu pracy licencjackiej, da praktyczne umiejętności bardzo poszukiwane na rynku pracy.