
„Gramatyka nie gryzie… chyba że jej na to pozwolisz” powstała w ramach prac sekcji językoznawczo-dydaktycznej Studenckiego Koła Naukowego Polonistów Akademii Tarnowskiej w roku akademickim 2023/2024 oraz 2024/2025. Ćwiczenia, opracowane pod opieką naukową dr Krystyny Choińskiej, prof. AT oraz mgr Marty Mikosińskiej, dotyczą wybranych części mowy, ortografii i interpunkcji i mają na celu rozwój umiejętności związanych z poprawnością językową.
Książka adresowana jest szczególnie do uczniów szkoły podstawowej, ale także do nauczycieli oraz wszystkich zainteresowanych językiem polskim.
„Gramatyka nie gryzie… chyba że jej na to pozwolisz” dzieli się na trzy części:
- Co w mowie piszczy… Części mowy, która zawiera ćwiczenia z: czasownika, rzeczownika, przymiotnika oraz liczebnika.
- Byki i byczki – nie daj się błędom. Ortografia obejmuje pisownię: wielką i małą literą, u i ó, rz i ż, ch i h oraz łączną i rozłączną.
- Szkole przetrwania dla przecinków i kropek. Interpunkcja znajdują się ćwiczenia z przecinkiem oraz kropką.
Publikacja zawiera klucz odpowiedzi do poszczególnych ćwiczeń oraz bibliografię. Całość została opracowana w zgodzie z podstawą programową dla klas IV-VIII szkoły podstawowej, a także z uwzględnieniem zasad wybranych pisowni, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku.
Jest to książka, pomoc dydaktyczna, z której mogą korzystać nie tylko uczniowie, ale także nauczyciele języka polskiego w szkołach podstawowych. Ciekawe różnorodne ćwiczenia uzupełniające je wyczerpujące odpowiedzi to gotowe zestawy, które pozwalają na utrwalenie wiedzy polonistycznej. Źródła bibliograficzne obejmujące odwołania do opracowań w formie tradycyjnej i elektronicznej to również cenne wskazówki dla czytelników umożliwiające im poszerzenie wiadomości z zakresu gramatyki, ortografii i interpunkcji języka polskiego – z recenzji dr hab. Małgorzaty Pachowicz, prof. AT.
To będzie przydatne narzędzie dla osoby uczącej, która zdecyduje się sięgnąć po tę publikację – mgr Mateusz Kołodziej, nauczyciel języka polskiego w tarnowskim technikum.
O Autorkach
Karolina Buras – absolwentka filologii polskiej nauczycielskiej I i II stopnia w Akademii Tarnowskiej. Pracuje jako nauczyciel języka polskiego w szkole średniej. Zainteresowania autorki są ściśle związane z dydaktyką szkoły podstawowej i ponadpodstawowej ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywizujących uczniów w procesie kształcenia.
Karolina Grajdura – absolwentka Akademii Tarnowskiej. Studia I i II stopienia ukończyła na kierunku filologia polska. Wierna miłośniczka kawy, grozy poezji, literatury klasycznej i fantastyki. Aktualnie pracuje jako nauczyciel języka polskiego w szkole średniej, gdzie przekazuje swoją pasję do literatury.
Joanna Lenik – doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego, absolwentka Szkoły Edukacji PAFW i UW, filologii polskiej stopnia magisterskiego uzyskanego w Akademii Tarnowskiej, muzeologii stopnia magisterskiego uzyskanego w Uniwersytecie Rzeszowskim, filologii angielskiej stopnia licencjackiego uzyskanego w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie. Miłośniczka thrillerów psychologicznych, malarstwa pędzla Wyspiańskiego, literatury grywalnej i liberatury.
Nikola Rolewicz – absolwentka studiów pierwszego i drugiego stopnia kierunku filologia polska (specjalność nauczycielska) w Akademii Tarnowskiej. Obecnie doktorantka Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie w dyscyplinie językoznawstwo. Zainteresowania badawcze autorki obejmują poprawność językową w tekstach pisanych oraz mówionych, feminatywy w polszczyźnie, językowy obraz świata oraz język w mediach.
Paulina Rudolphi – absolwentka Akademii Tarnowskiej, kierunku filologia polska pierwszego i drugiego stopnia. Aktualnie realizująca się zawodowo nauczycielka języka polskiego. Zainteresowania naukowe i zawodowe koncentrują się wokół dydaktyki szkolnej, kreatywnych metod nauczania oraz rozwijania kompetencji językowych uczniów. W pracy dydaktycznej chętnie sięga po nowoczesne i twórcze formy pracy z uczniem, wspierające jego rozwój językowy i kulturowy.
Katarzyna Słowik – absolwentka studiów I i II stopnia na kierunku filologia polska w Akademii Tarnowskiej. W pracach porusza zagadnienia związane z dialektologią. W zainteresowaniach badawczych autorki szczególne miejsce zajmuje gwara Lachów Sądeckich, której autentyczność i bogactwo stara się ukazywać w swoich opracowaniach. Obecnie nauczycielka języka polskiego, która z pasją i zaangażowaniem opowiada o pięknie ojczystej mowy, a także wraz ze swoimi podopiecznymi odkrywa głębię sensów ukrytych w literaturze.
Sylwia Tumidajska – absolwentka pierwszego stopnia filologii polskiej w Akademii Tarnowskiej. Obecnie magistrantka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego, w którym kontynuuje kształcenie polonistyczne ze specjalnością nauczycielską. W pracach podejmuje problematykę literatury Young Adult oraz prozy kobiecej. Swoje pasje filologiczne rozwija poprzez nauczanie języka polskiego jako obcego, przekazując wiedzę nie tylko o polszczyźnie, ale również literaturze i kulturze.