To była wymarzona okazja, by zdobyć nowe umiejętności, zweryfikować zdobytą wiedzę, przeanalizować swoje mocne i słabe strony, poznać specyfikę wybranej branży, zbudować relacje, czy w końcu – dobrze zarobić. W Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Tarnowie podsumowano Program Praktyk Zawodowych. Na jego realizację Uczelnia pozyskała z funduszy unijnych prawie 4 mln zł. Środki wydano na wzmocnienie kompetencji zawodowych i wsparcie studentów PWSZ podczas wchodzenia na rynek pracy.
PWSZ w Tarnowie zrealizowała trzy edycje projektu pt. „Program praktyk zawodowych w PWSZ”, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
– Jego celem było wypracowanie jednolitego systemu prowadzenia sześciomiesięcznych praktyk zawodowych, który mógłby stać się rozwiązaniem systemowym dla wyższych szkół zawodowych na pierwszym stopniu studiów na kierunkach o profilu praktycznym – wyjaśnia Lucyna Krzemińska, Kierownik Biura Karier, Projektów i Współpracy, które koordynowało projekt. – Ponadto, daliśmy studentom szansę na pogłębienie i poszerzenie umiejętności oraz wiedzy zdobytych przez studentów w trakcie studiów, wzrost kompetencji, a także wejście w środowisko pracy – jego charakter i specyfikę – dodaje.
Projekt cieszył się dużym zainteresowaniem, a w jego trzech naborach udział wzięło 239 studentów PWSZ w Tarnowie z kierunków: informatyka, inżynieria materiałowa, elektrotechnika, elektronika i telekomunikacja, administracja, pielęgniarstwo, ekonomia, ochrona środowiska, wychowanie fizycznie i fizjoterapia, którzy z sukcesem zrealizowali swoje programy praktyk, głównie w firmach i instytucjach znajdujących się na terenie miasta Tarnowa oraz powiatu tarnowskiego.
Dla większości z nich sześciomiesięczny okres płatnych praktyk zawodowych stał się okazją do pierwszego spotkania z rynkiem pracy i potencjalnym pracodawcą. Zdobyta w murach uczelni wiedza i szlif umiejętności praktycznych w czasie praktyk – w realny sposób zwiększyły szansę na zdobycie zatrudnienia w wymarzonym zawodzie.
W trakcie odbywania praktyk uczestnicy PPZ mogli liczyć na wsparcie 49 opiekunów uczelnianych oraz 149 opiekunów zakładowych.
Ponadto, każdy student biorący udział w programie „płatnych praktyk zawodowych” otrzymał stypendium w łącznej wysokości 10 tys. zł. Większość studentów uzyskała też dodatkowe środki finansowe na częściową lub całkowitą refundację kosztów związanych z zakwaterowaniem, kosztami dojazdów, różnego rodzaju pomocami ułatwiającymi odbywanie praktyki, kosztami odzieży ochronnej i innymi. Budżet projektu zakładał też refundację kosztów ubezpieczenia oraz kosztów badań lekarskich niezbędnych do realizacji praktyki.
– Praktyki takie pozwalają nam zorientować się jak wygląda prawdziwa praca. Czego wymaga firma od studentów oraz pracowników i jak wygląda organizacja pracy – mówi Kamil Małochleb, student biorący udział w I naborze PPZ.
Wiedza i potencjał studentów PWSZ w Tarnowie zostały zauważone i docenione przez instytucje i firmy, które zdecydowały się przyjąć praktykantów, wskutek czego liczna grupa studentów kończąc praktyki zawodowe otrzymała propozycję dalszej współpracy i zatrudnienia.
– Dla studentów, dodatkowym atutem organizowanych praktyk był fakt, że były one płatne, a okres ich realizacji był dłuższy, bo wynosił sześć miesięcy. Praktyki były idealną okazją do nauki praktycznego podejścia do pracy, a także nabycia wielu kompetencji miękkich jak i twardych – przekonuje Agnieszka Węglińska, jedna z zakładowych opiekunek praktyk dla kierunku Ekonomia w II naborze PPZ.
W trakcie realizowanego programu Uczelnia poszerzyła swoją współpracę z instytucjami
i przedsiębiorstwami regionu tarnowskiego zawierając łącznie 63 porozumienia o realizację Programu Praktyk Zawodowych (PPZ).
W wielu przypadkach Uczelnia kontynuuje nawiązaną współpracę m. in. poprzez realizację kolejnego projektu pt. Perspektywy Współpraca Synergia Zarządzanie. Jest on współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, realizowanego w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju z III Osi priorytetowej: Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju; Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych.