Miłośnicy sztuki muszą dziś odwiedzić koniecznie Galerię Miejską BWA oraz Galerię Bema 20. W tym pierwszym miejscu otwarta zostanie wystawa malarstwa i obiektów Aleksandry Zuby-Benn „W pamięci natury”, a w drugim – „Cztery pory roku – Przedwiośnie” – ekspozycja prac wykonanych przez studentów PWSZ w Tarnowie. Wspólnym mianownikiem obu wystaw jest Instytut Sztuki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej. Wernisaż przy Bema 20 startuje o 18, a w BWA pół godziny później.
Dr Aleksandra Zuba-Benn zajmuje się malarstwem, tkaniną unikatową, sztuką papieru i wikliną artystyczną. Mieszka i pracuje w Tarnowie. Jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu, dyplom w pracowni gobelinu prof. Magdaleny Abakanowicz (1986). Uzyskała doktorat na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (2010). Wykładowca w Instytucie Sztuki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie. Należy do ZPAP.
Prace prezentowała na 33 wystawach indywidualnych m.in. w: Poznaniu, Tarnowie, Krakowie, Bytomiu, Lublinie, Warszawie, Kielcach, Kaysersberg (Francja), Goedereede (Holandia), oraz ok. 140 wystawach zbiorowych w: Polsce, Francji, Irlandii, Ukrainie, Słowacji, Węgrzech, Belgii, Szwecji, Holandii.
Laureatka nagród: Nagrody im. Agnieszki Sienkiewicz na XXIV Międzynarodowej Wystawie Poplenerowej – Kowary 97 (1998), Prezydenta Miasta Tarnowa (2001, 2004, 2010), Dyrektora Wydziału Kultury Miasta Tarnowa (2005), Nagrody Specjalnej Prezydenta Miasta Tarnowa na Międzynarodowym Triennale Malarstwa Regionu Karpat „Srebrny Czworokąt” – BWA Przemyśl (2006), Dyrektora BWA w Tarnowie, Zarządu ZPAP OT (2013), II Nagrody Salonu Zimowego ZPAP Okręg Tarnowski (2015), Nagrody Specjalnej BWA Rzeszów na Międzynarodowym Triennale Malarstwa Regionu Karpat „Srebrny Czworokąt”- BWA Przemyśl (2018).
Wcześniej warto jednak odwiedzić Galerię Bema20, gdzie prezentowane będą prace studentów kierunku Grafika (specjalność Grafika Projektowa) – Instytutu Sztuki Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie, z pracowni Podstaw Grafiki Warsztatowej. Wybór prac i opiekę artystyczną zapewniła dr Anna Śliwińska.
Prace zaprezentują: Anna Kruczek (pokaz indywidualny), Szymon Baszczowski, Paulina Bień, Anna Dobrzańska, Mira Florek, Agata Kantor, Sylwia Korczewska, Joanna Korus, Kinga Lizak, Lidia Milas, Paulina Penar, Kamil Perc, Maciej Rękas, Ewa Romańska, Aleksandra Siwiak, Nikola Skrzypek, Dominika Starzyk, Aneta Szumlańska, Sylwia Szywała, Norbert Trybulec, Kamila Wolińska.
W trakcie trwania wystawy (7.02.2019 – 7.03.2019) studenci, pod kierunkiem dr Anny Śliwińskiej, poprowadzą otwarte warsztaty, poświęcone podstawowym technikom graficznym i reprodukcyjnym:
12.02.2019 w godz. 13-15 – japońska technika „suminagashi” – starożytna technika, polegająca na nakrapianiu, malowaniu tuszem na tafli wody. Powstałe w ten sposób dekoracyjne wzory plam i linii, przenosi się (odbija z powierzchni wody) na papier. Płynne formy przenikają się wzajemnie, a sam proces jest niezwykle intuicyjny i pozwala na swobodne kreowanie abstrakcyjnych kompozycji, wyzwalając niewyczerpywalne pokłady inwencji. Powstawanie „suminagashi” jest pewnego rodzaju zapisem upływającego czasu, co zbliża je do filozofii malarstwa i drzeworytu japońskiego „ukiyo-e”.
19.02.2019 w godz. 15-17 – turecka technika „ebru„ – tradycyjna sztuka zdobienia/drukowania papieru poprzez przenoszenie na papier abstrakcyjnych lub figuratywnych wzorów i form, tworzonych przy pomocy farb rozprowadzanych pędzelkami i patyczkami na tafli wody. Potocznie technikę tę nazywa się „marmurkowanie” papieru lub „papierem tureckim„. W 2014 roku sztuka „ebru„ została wpisana na listę niematerialnego dziedzictwa UNESCO.
26.02.2019 w godz. 13-15 – grafika strukturalna „kolagrafia„, „kolaż” – w tej technice matrycę do druku przygotowuje się przytwierdzając do podstawowej płyty materiały o różnych fakturach. Technika ta różni się od metod druku wklęsłego i wypukłego tym, że płyta graficzna powstaje poprzez dodawanie do niej elementów,a nie eliminowanie (jak podczas rytowania lub trawienia w tradycyjnych technikach graficznych). Efektem jest odbitka bogato zróżnicowana – pod kątem kształtów, faktur i materii – unikatowa kompozycja.
5.03.2019 w godz. 15-17 – wytwarzanie papieru czerpanego (relief i filigran – znak wodny) – formę papieru czerpanego ręcznie wynaleziono w Chinach w 105 r. W XI w. zaczęto produkcję papieru czerpanego w Europie (półwysep Iberyjski, Sycylia). Od XV w. – czyli zapoczątkowania druku w Europie – zwiększa się zapotrzebowanie na papier (papier czerpany). W krajach Dalekiego Wschodu produkcja papieru czerpanego trwa nieprzerwanie po czasy współczesne. W Polsce najbardziej znanym ośrodkiem czerpania papieru jest Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju, gdzie od 1971 r. wznowiono jego produkcję. Uroda i prostota ręcznie czerpanego papieru, jego niepowtarzalny i indywidualny charakter faktury, struktury,surowca, gramatury i kolorytu jest ‘samowystarczalnym’ i nieskończenie pięknym „dziełem sztuki”.
Podczas wszystkich warsztatów, poprzedzonych krótkimi wykładami i pokazami technik, będzie można także wykonać autorski monoprint (m.in. odbitki na żelatynie, monotypię, szablon), korzystając z artystycznych dokonań i potencjału różnych kultur.
Wystawę będzie można oglądać do 7 marca od poniedziałku do piątku w godz. 10-17.