Niemal dwadzieścia osób liczyła reprezentacja studentów i wykładowców Katedry Informatyki Akademii Tarnowskiej, która wzięła udział w intensywnym kursie rozwiązywania problemów i sztucznej inteligencji „Problem Solving and AI”. W poszukiwaniu wiedzy, w ramach programu Erasmus+ Blended Intensive Programme (BIP), udali się do włoskiej Kalabrii, gdzie odwiedzili Università Mediterranea di Reggio Calabria.

Program BIP „Problem Solving and AI” został zorganizowany przez Dipartimento di Ingegneria dell’Informazione, delle Infrastrutture e dell’Energia Sostenibile włoskiego uniwersytetu w ramach współpracy międzynarodowej Erasmus+. Zgodnie z formatem BIP, program łączył komponent wirtualny tj. zajęcia online z intensywną częścią stacjonarną, która miała miejsce w Reggio di Calabria.

Celem tego multidyscyplinarnego programu było zapoznanie uczestników z innowacyjnymi metodami rozwiązywania złożonych problemów przy użyciu narzędzi sztucznej inteligencji.

Część stacjonarna, we Włoszech, trwała 5 dni i charakteryzowała się bardzo intensywnym programem, łączącym teorię z praktyką. Studenci kierunku informatyka, wspólnie ze studentami i wykładowcami z innych uniwersytetów, m.in. z: Reggio di Calabria, Turynu, Jassy, Lublina, Messyny i Bratysławy wzięli udział w szeregu specjalistycznych zajęć.

Kluczowe obszary tematyczne programu obejmowały:

  • Podstawy i zastosowania Sztucznej Inteligencji (AI): Wykłady prowadzone przez ekspertów z Reggio di Calabria, w tym prof. Nadię Mammone i dr. Cosimo Ieracitano;
  • Rozwiązywanie Problemów (Problem Solving): Wprowadzenie do metodyki i narzędzi przedstawione prof. Fabio Romana;
  • Problemy Transportowe i Optymalizacyjne: Analiza i rozwiązywanie złożonych zagadnień logistycznych i optymalizacyjnych prowadzone przez prof. Filippo Pratico oraz prof. Márię Ždímalovą;
  • Kryptografia: Zajęcia dotyczące podstaw bezpieczeństwa danych, wykład i warsztaty prowadzone przez prof. Vittorię Bonanzingę.

Istotnym elementem programu były codzienne sesje „Working Groups”, podczas których studenci w międzynarodowych zespołach pracowali nad konkretnymi projektami, a następnie prezentowali wyniki oraz uczestniczyli w dyskusjach. Program zakończył się testem sprawdzającym zdobytą wiedzę oraz certyfikatem ukończenia.

Dla studentów była to doskonała okazja do zdobycia specjalistycznej wiedzy z zakresu AI, rozwijania umiejętności pracy w międzynarodowym środowisku oraz nawiązania cennych kontaktów akademickich, a dla wykładowców (uczestniczyli w programie w ramach mobilności szkoleniowej Erasmus+ Staff Mobility for Training), szansa na wymianę doświadczeń dydaktycznych i wzmocnienie współpracy z kadrą Università Mediterranea di Reggio Calabria.

Zdjęcia: Katarzyna Drobek, Politechnika Lubelska

Wróć do góry