
Akademia Tarnowska znalazła się na 6. miejscu w najnowszym rankingu Perspektyw. Tegoroczna edycja została przeprowadzona według nowych zasad, a zestawienie obejmowało ponad sto uczelni publicznych i niepublicznych. Akademia Tarnowska jest najwyżej sklasyfikowaną uczelnią z Małopolski. Wpływ na to miały zapewne bardzo wysokie miejsca w rankingu kierunków studiów. Wychowanie fizyczne w AT sklasyfikowano na 15. miejscu w Polsce, pielęgniarstwo na 25., a fizjoterapię na 30.
Jak podkreślają organizatorzy, po 35 latach istnienia uczelni niepublicznych w Polsce i po 27 latach od pojawienia się wyższych szkół zawodowych czas najwyższy, aby oceniać uczelnie ze względu na jakość, a nie w zależności od ich statusu własnościowego.
– Stawka i zasady zostały mocno zmienione, ale nasza wysoka pozycja została utrzymana – nadal jesteśmy liderem zestawiania w Małopolsce, a rywalizowaliśmy z setką uczelni państwowych i prywatnych. W ubiegłym roku zajęliśmy co prawda trzecią lokatę, ale zestawienie obejmowało tylko niespełna 30 publicznych szkół wyższych. W tym roku stawka była niemal czterokrotnie większa – wyjaśnia Rektor Akademii Tarnowskiej, dr hab. Małgorzata Kołpa, prof. AT. – Bardzo cieszę się z wysokich miejsc w rankingu kierunków, jakie zajęły wychowanie fizyczne, pielęgniarstwo i fizjoterapia oraz z maksymalnej oceny w kryterium badającym jakość i różnorodność naszej oferty dydaktycznej. Według mnie nie ma w tym przypadku. To efekt ciężkiej pracy i wytrwałości w dążeniu do doskonałości – dodaje.
Nad przygotowaniem Rankingu czuwa Kapituła pod przewodnictwem prof. Michała Kleibera, b. prezesa PAN, składająca się z reprezentantów środowiska akademickiego, instytucji wspierających innowacyjność i przedstawicieli rynku pracy, na który trafiają absolwenci. Buduje to wiarygodność Rankingu i powszechne uznanie jego wyników. Zgodnie z decyzją Kapituły uczelnie, których wskaźnik rankingowy nie różnił się więcej niż 0,5 p.p., są klasyfikowane ex aequo.
Metodologia
Absolwenci na rynku pracy – 40%
Wynagrodzenia absolwentów – wskaźnik dotyczący średniego wynagrodzenia absolwentów danej uczelni z lat 2019-2022 w odniesieniu do wynagrodzeń w powiecie zamieszkania – według ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów prowadzonego przez MNiSW z wykorzystaniem danych ZUS.
zŹródło: system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów (25%)
Zatrudnienie absolwentów – wskaźnik dotyczący średniej długości zatrudnienia absolwentów danej uczelni z lat 2019-2022 – według ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów prowadzonego przez MNiSW z wykorzystaniem danych ZUS. Dane są odniesione do stóp bezrobocia w powiatach zamieszkania absolwentów.
Źródło: system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów (15%)
Jakość dydaktyczna – 30%
Różnorodność oferty dydaktycznej – suma liczby kierunków I i II stopnia oraz jednolitych magisterskich, na których studiowało co najmniej 10 osób wg stanu na dzień 31.12.2024, które są uruchomione i na dzień 31.12.2024 były prowadzone na uczelni (zapisani byli tam aktywni studenci).
Źródło: POL-on (15%)
SSR – relacja liczby nauczycieli akademickich do liczby studentów.
Źródło: POL-on (15%)
Kadra dydaktyczna – 10%
Nasycenie kadry osobami o najwyższych kwalifikacjach – wskaźnik zdefiniowany jako liczba wysokokwalifikowanej kadry akademickiej na uczelni (pracownicy ze stopniem dr hab. lub tytułem prof.) w odniesieniu do ogólnej liczby nauczycieli akademickich uczelni według stanu na dzień 31.12.2024.
Źródło: POL-on (5%)
Rozwój kadry własnej – wskaźnik zdefiniowany jako liczba tytułów i stopni naukowych uzyskanych przez pracowników uczelni w latach 2023 i 2024 (stopień doktora habilitowanego z wagą 1,5; tytuł profesora z wagą 2,0) w relacji do liczby nauczycieli akademickich ze stopniem doktora lub doktora habilitowanego, lub z tytułem profesora zatrudnionych w uczelni na etacie według stanu na koniec roku.
Źródło: POL-on (5%)
Umiędzynarodowienie – 10%
Studenci cudzoziemcy – liczba studentów obcokrajowców w relacji do ogólnej liczby studentów według stanu na dzień 31.12.2024 (uwaga: uczelnie, które mają odsetek studentów z zagranicy na poziomie co najmniej 25 procent, otrzymują maksymalną liczbę punktów).
Źródło: POL-on (5%)
Wielokulturowość środowiska studenckiego – liczba krajów, z których pochodzi przynajmniej 5 studentów cudzoziemców, według stan na dzień 31.12.2024.
Źródło: POL-on (5%)
Obecność w sieci – 10%
Webometrics – wskaźnik oceniający obecność uczelni w internecie, w tym publikacje naukowe, materiały edukacyjne i aktywność w mediach społecznościowych. Mierzy widoczność uczelni w sieci i jej obecność w globalnym środowisku online.
Źródło: Webometrics (10%)